Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5233
Title: Діяльність страхової галузі в умовах пандемії COVID-19: проблеми і можливості
Other Titles: Insurance industry activities in the COVID-19 pandemic conditions: problems and opportunities
Authors: Супрун, Анатолій Анатолійович
Suprun, Anatoliy
Бессінна, Олександра Сергіївна
Bessinna, Oleksandra
Keywords: COVID-19
partnership
insurance companies
insurance services
assets impairment
state
risk
stock market
insurance
Lloyd’s of London
страхування
партнерство
фондовий ринок
ризик
держава
лондонський «Ллойд»
знецінення активів
страхові послуги
страхові компанії
Issue Date: Nov-2020
Citation: Супрун А. А. Діяльність страхової галузі в умовах пандемії COVID-19: проблеми і можливості / А. А. Супрун, О. С. Бессінна // Економічний простір. – 2020. – № 161. – С. 124-129.
Abstract: UK: У статті проаналізовано вплив пандемії коронавірусу на страхову галузь у 2019–2020 рр. Оцінено прямі і непрямі збитки галузі, а також нові можливості і завдання, що виникають перед страховиками. Охарактеризовано ґрунтовне дослідження впливу COVID-19 на глобальний страховий ринок, проведене корпорацією «Ллойд». Висновки дослідження «Ллойд» розглянуто в контексті змін провідних фондових індексів під час пандемії. Проаналізовано позицію щодо страхування ризиків захворювання на COVID-19 провідних українських страхових компаній. Визначено типи поведінки компаній по відношенню до страхування захворювання на коронавірус. За результатами аналізу сформовано висновок про те, що страхова галузь, як і інший фінансовий сектор, витримала першу хвилю пандемії, але зберігається серйозний рівень невизначеності на майбутнє. У перспективі формування страхового захисту від ризиків, подібних до COVID-19, можливе лише на платформі приватного і державного партнерства. Нова ситуація дала нові моделі управління страховими послугами на основі діджиталізації та відділеного доступу. Ці моделі в майбутньому здатні суттєво зменшити витрати на страхування, й у цьому полягає основний позитив від ситуації, що склалася у зв’язку з пандемією коронавірусу COVID-19.
EN: The article presented analyses the impact of the coronavirus pandemic on the insurance industry in 2019-2020; problems were identified in the insurance sector caused by the pandemic, and tasks facing insurers in the future were defined. The impact of COVID-19 thorough research by Lloyd’s Corporation on the global insurance market was described. In the mentioned study the direct and indirect losses of the industry were evaluated, in particular, the losses from the assets impairment exceed the direct losses is indicated. This situation is typical of all systemic global crises. The results of the Lloyd’s research are considered by the author in the context of changes in leading stock indices during the pandemic. The market’s collapse during the announcement of the pandemic changed to their correction in the direction of increase and stabilization. Therefore, assets impairment losses should be adjusted downwards by the end of the year. The position on COVID-19 risk insurance of leading Ukrainian insurance companies is analyzed. The behavior types of companies in relation to coronavirus insurance (full insurance, complete refusal, limited insurance) are determined. According to the analysis results, the insurance industry, like other financial sectors, successfully withstood the first wave of the pandemic. However, there is a serious level of uncertainty about the future: governments have shown their weakness in fighting such threats; an effective vaccine has not been developed or tested yet, and the second wave of coronavirus has already begun in full. Therefore, in the future, the formation of insurance protection against risks similar to COVID-19 is possible only on the private and public partnership platform. Largely, insurers will not take on pandemic risks on their own, but they can significantly improve the process of managing and financing such risks in partnership with the state. The new situation has given new business models for managing insurance services based on digitalization and separate access. There is no doubt now that all the achievements in the management of insurance services, which were carried out in a short time during the pandemic, will be used in the future and will be further developed. These models will be able to significantly reduce insurance costs in the future, and this is the main positive of the situation in connection with the COVID-19 coronavirus pandemic.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5233
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/692
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/161-23
Appears in Collections:№ 161

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Suprun.pdf414,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.