Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1547
Title: Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства на світовому ринку
Other Titles: Management of the international competitiveness of the enterprise on the world market
Authors: Кахович, Олена Олександрівна
Kakhovych, Olena
Мащенко, Світлана Олегівна
Mashchenko, Svitlana
Гавриленко, Дар`я Олександрівна
Gavrylenko, Dar`Ia
Keywords: міжнародна конкурентоспроможність
конкурентоспроможність підприємства
управління конкурентоспроможністю підприємства
формування стратегії управління конкурентоспроможністю
модель управління конкурентоспроможністю підприємства
international competitiveness
enterprise competitiveness
enterprise competitiveness management
formation of competitiveness strategy
system of enterprise competitiveness management
Issue Date: Jan-2019
Citation: Кахович О. О. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства на світовому ринку / О. О. Кахович, С. О. Мащенко, Д. О. Гавриленко // Економічний простір. – 2019. – № 141. – С. 76-88.
Abstract: UK: У сучасних умовах вихід підприємств на зовнішній ринок потребує управління міжнародною конкурентоспроможністю, яке характеризується високим рівнем складності та невизначеності. Покращення управління конкурентоспроможністю вітчизняних підприємств веде до підвищення експортного потенціалу країни, що в свою чергу, дає змогу забезпечити її сталий розвиток. Метою статті є побудова моделі управління конкурентоспроможністю сучасного підприємства на основі аналізу питань формування та відтворення необхідного і достатнього рівня міжнародної конкурентоспроможності підприємства на основі принципів та механізмів управління міжнародної економічної діяльності підприємства. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства є системою, що поєднує принципи, методи та технологію формування конкурентних переваг і забезпечення на їх основі життєздатності підприємства як суб'єкта міжнародної економічної діяльності. Система управління конкурентоспроможністю підприємства повинна бути направлена на збалансування зв'язків між підприємствами-контрагентами, запровадження ефективного внутрішнього економічного механізму й системи менеджменту підприємства. Запропонована модель управління конкурентоспроможністю допоможе підприємствам керувати процесами на підприємстві, які забезпечуватимуть конкурентні переваги для його успішної діяльності. Подальших досліджень вимагають питання застосування ефективних методів управління конкурентоспроможності в сучасних умовах ринку.
EN: Modern outsourcing companies need international competitiveness management, which is characterized by a high level of complexity and uncertainty. Improving the management of the competitiveness of domestic enterprises leads to the export potential of the country, which, in its turn, makes it possible to ensure its sustainable development. Managing the international competitiveness of an enterprise is a systematic knowledge of the principles, methodology and technology of forming competitive advantages and ensuring their basic activity as subjects of international economic activity. The purpose of the article is a construction of case frame by the competitiveness of modern enterprise on the basis of forming and recreation of necessary and sufficient level of international competitiveness of enterprise on the basis of principles and management mechanisms of international economic enterprise activity. A management of the international competitiveness of enterprise is the system, that combines principles, methods and technology of forming of competitive edges and providing on their basis of viability of enterprise as a participant of international economic activity. The control system of the enterprise competitiveness must to make equilibrium of connections between enterprises, and also it must create an effective internal economic mechanism and systems of enterprise management. The proposed system of enterprise competitiveness management will help enterprises to manage the processes of providing of competitive edges for its successful activity. Further researches are required by the questions of application of effective methods of competitiveness management in the modern market terms.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1547
Other Identifiers: DOI 10.30838/P.ES.2224.100119.76.347
http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/178311/178345
Appears in Collections:№ 141

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kakhovych.pdf676,1 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.