Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13775
Title: Петриківка –осередок українського народного декоративного розпису
Other Titles: The influence of thedevelopment of computer technologies on the process of architectural design
Authors: Коваленко, Є.
Kovalenko, Ye.
Остапенко, Людмила Степанівна
Ostapenko, Liudmyla
Харченко, Катерина Сергіївна
Kharchenko, Kateryna
Суворова, Тетяна Олександрівна
Suvorova, Tetiana
Полюшкін, Сергій Сергійович
Poliushkin, Serhii
Keywords: народні майстри
етнодизайн
національна культура
традиційний розпис
Петриківський розпис
народне мистецтво
Issue Date: Sep-2024
Publisher: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Citation: Петриківка –осередок українського народного декоративного розпису / Є. Коваленко, Л. С. Остапенко, К. С. Харченко та ін. // Український журнал будівництва та архітектури. – 2024. – № 4. – С. 60-68
Abstract: UK: Постановка проблеми. Історія розвитку Петриківського розпису, потребує вивчення творчості народних майстрів та їх послідовників, їхніх робіт. Мета статті–дослідити історію виникнення та розвитку мистецтва Петриківського розпису. Визначити етапи розвитку та особливості в різні його періоди. Висновок. Мистецтво Петриківського розпису являє собою унікальний релікт національної художньої традиції, який делегує в сучасний світ самобутню культуру історичної колиски запорізького козацтва, його могутній дух, своєрідність поетичного світосприйняття та глибинного етнічного народного художнього мислення. Петриківський декоративний розпис має у потенціалі народного мистецтва приховані нескінченні можливості, здатні збагатити культуру країни та світу. Під час війни художня творчість стає особливо гострою та активною. Завдяки зусиллям майстрів-художників Петриківського розпису це мистецтво живе, розвивається та дивує своїм унікальним орнаментом та технікою. У зв’язку зі значними економічними труднощами, щонакопичувалисявпродовжостанніхдесятиліть,докритичноїмежівиживаннядійшла важливагалузьнаціональноїкультури.ЗабезпечитизбереженняісторичнихосередківнародногомистецтватанародниххудожніхпромислівУкраїни–необхідна складова формування національної свідомості. Наступні найважливіші стратегічні напрямки: державна підтримка та захист центральної постаті галузі –її виробника, носія народних художніх традицій, народних майстрів та підприємств, історичних осередків народних художніх промислів; підготовка майбутньої зміни народних майстрів у творчому середовищ і історичних осередків народного мистецтва шляхом охоплення різних вікових категорій учнів, включно зі створенням спеціалізованих середніх навчальних закладів (училищ), які поступово розширювати в міру розвитку галузі; створення музеїв в історичних центрах народних художніх промислів з метою їх популяризації, наукового дослідження, сприяння у вихованні майбутньої зміни, розвитку осередків та туристичної галузі в Україні. Петриківське малювання виживе, якщо віднайде нову органічну «ужитковість», чи то художниками декоративного мистецтва, чи то майстрами народного мистецтва
EN: Problem statement.The history of the development of Petrykiv painting, including the study of the work of folk masters and their followers, their works, as well as consideration of problems and their solutions. The purpose of the article. To study the history of the origin and development of the art of Petrykivka painting. Determination of the stages of development and features in its different periods. Conclusion.The art of Petrikovsky painting is a unique relic of the national artistic tradition, which delegates to the modern world the original culture of the historical cradle of the Zaporizhia Cossacks. His powerful spirit, originality of poetic worldview and profound ethnic folk artistic thinking. Petrykiv decorative painting has in its potential immeasurable possibilities of ancient and eternally young folk art, for entering the sphere of modern life, enrichment of national and world culture. The war situation exacerbates and activates artistic creativity as much as possible. Thanks to the enthusiasm of Petrykiv masters-artists, their desire to support and develop our art, to pass on their skills to descendants, to show the beauty of Petrykiv painting to the whole world, this art form continues to live, improve and surprise with its unique ornament.Due to the significant economic difficulties accumulated during the last decades, an important branch of national culture has reached the critical limit of survival. Ensuring the preservation of historical centers of folk art and folk art crafts of Ukraine is a necessary component of the formation of national consciousness.The following most important strategic directions: state support and protection of the central figure of the industry − its producer, bearer of folk artistic traditions, folk craftsmen and enterprises of historical centers of folk artistic industries; preparation of the future change of folk masters in the creative environment of historical centers of folk art, by reaching different age categories of students, including the creation of specialized secondary educational institutions (schools), which will be gradually expanded as the industry develops;creation of museums in historical centers of folk arts and crafts for the purpose of their popularization, scientific research, assistance in education of future change, development of centers and tourism industry in Ukraine; Petrykiv painting will survive if it finds a new organic “usability”, either by artists of decorative art or by masters of folk art.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13775
Other Identifiers: http://uajcea.pgasa.dp.ua/article/view/312358
DOI:10.30838/J.BPSACEA.2312.300824.60.1075
Appears in Collections:№ 4

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
KOVALENKO.pdf836,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.