Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12201
Title: Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи
Other Titles: Pricing in the marketing analysis system: theoretical approaches
Authors: Бабух, Ілона Борисівна
Babukh, Ilona
Keywords: маркетингове ціноутворення
методи ціноутворення
чинники ціноутворення
синтетичний підхід у теорії ціноутворення
маркетинговий аналіз
комплекс маркетингу
ринкова кон’юнктура
переваги споживача
маркетинговий підхід у ціноутворенні
marketing pricing
pricing factors
pricing methods
marketing mix
consumer preferences
synthetic approach in pricing theory
market conditions
marketing analysis
marketing approach in pricing
Issue Date: Jan-2024
Publisher: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Citation: Бабух І. Б. Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи / І. Б. Бабух // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 328-332
Abstract: UK: Необхідність пошуку нових теоретичних підходів до ціноутворення, як ключової сфери комплексу маркетингу підприємства зумовлює тематику даної статті. Її центральна ідея – формування ціни, орієнтованої на маркетинг. У розвиток даної ідеї наголошується, що в теорії ціноутворення, як складової маркетингу необхідно враховувати та застосовувати так званий синтетичний підхід, який базується на тому, що у формуванні ціни повинні приймати участь усі складові комплексу маркетингу, навіть фірмовий стиль з усіма його елементами. Підприємства при формуванні цін усе більше керуються даними маркетингового аналізу, на основі яких необхідно здійснювати вибір методу ціноутворення, базуючись першочергово на методах прогнозування споживчої поведінки, керованих ринкових тестах та моделюванні купівель.
EN: The topic of the study is the exploration of known and the search for new theoretical approaches to enhance pricing within the marketing activities system, considering constant fluctuations in market conditions. The article conducts a theoretical analysis of price as a category in the market economy, the impact of pricing on the financial condition, and the market position of a business. The central idea revolves around the creation of a marketing-oriented price. Therefore, the theory of pricing, as a crucial component of marketing, should incorporate a synthetic approach, recognizing that all elements of the marketing complex, including corporate identity, should contribute to price formation. Prices convey diverse information to consumers, making pricing strategy a significant factor in competitiveness. The pricing policy is influenced by both internal and external factors, outlined in detail by marketing analysis. Marketing activities in the field of pricing should be focused on the individualization of demand within the framework of marketing interaction, the creation of stable ties with consumers, while the price is influenced by factors of all components of the marketing complex of enterprises. Businesses increasingly adopt marketing principles in setting prices, making price a fundamental tool in a marketer's inventory. In the marketing analysis of the pricing process strategic pricing policies are identified to achieve the enterprise's defining goals such as profit, market position, leadership, and customer satisfaction. Marketing analysis prompts adjustments to the company's pricing strategies in response to new market situations and considering the stage of the product life cycle. Marketers, having examined macro and microeconomic factors, employ marketing analysis to select a pricing method – a complex task requiring thorough scientific justification. Economic modelling and forecasting of consumer behaviour, along with controlled market tests and purchase simulations, are crucial methods in this decision-making process. Pricing in marketing is a creative process, further underscored by the dynamic business environment.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12201
Other Identifiers: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1432
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-57
Appears in Collections:№ 189

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Babukh.pdf401,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.