Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11692
Title: Використання літературно–художніх антропонімів Дніпрової Чайки на заняттях з української мови за професійним спрямуванням
Other Titles: Using literary and artistic anthroponyms Dneprova Gulls on the lessons of the Ukrainian language professional direction
Authors: Христя, О. В.
Hrystya, O.
Keywords: мовна картина світу
викладання української мови за професійним спрямуванням
антропонім
літературна ономастика
мовний етикет
linguistic picture of the world
teaching of the Ukrainian language in professional direction
speech etiquette
literary onomastics
anthroponym
Issue Date: Apr-2014
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Христя О. В. Використання літературно–художніх антропонімів Дніпрової Чайки на заняттях з української мови за професійним спрямуванням / О. В. Христя // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. – 2014 – № 4. – С. 63-68
Abstract: UK: Короткий огляд антропонімних одиниць дозволяє зробити висновок про можливість використання текстів Дніпрової Чайки як матеріалу для тренувальних вправ з української мови. Такі вправи виконують низку освітньо–виховних завдань, спрямованих на розвиток самостійного мислення молоді, вироблення навичок аналізу складових національної та світової культури. Робота з антропонімічним матеріалом також сприяє глибшому засвоєнню правил службового та повсякденного комунікативного етикету, усвідомленому використанню різних форм особистих найменувань відповідно до умов і завдань спілкування.
EN: Information space era of globalization, which is one of the most important factors of a young man twenty–first century, and other extralinguistic factors affect a cultural context of the era for which purely national elements are often more decorative than fundamental. The opposition National — International today is relevant to many nations of the form of balance depends largely on the way of the world community. Therefore, the formation of personality–oriented national value system remains one of the primary tasks of modern education. Effective means of increasing the level of language, communication and cultural competence of students in the study of various sections of the course of the Ukrainian language for professional purposes is to deepen knowledge of the nature of Ukrainian anthroponymicon. One source study the characteristics of Ukrainian national system of names is creativity Dnieper Seagull, which can be considered as a source of texts factual material to create training exercises with Ukrainian language. This article is devoted to analysis of methodological and educational potential of prose texts writer. Composition and structure atroponimikonu realistic prose Dnieper Seagull correlated with Ukrainian national traditions name. As you can see, even a brief overview antroponimnyh units suggests the possibility of using text Dnieper Seagull as material for training exercises with Ukrainian language. These exercises serve a number of educational and pedagogical objectives aimed at developing independent thinking young people develop skills of analysis components of national and world culture. Working with anthroponimical material also contributes to a better assimilation rules official and everyday communication etiquette conscious use of various forms of personal names in accordance with the conditions and problems of communication.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11692
Other Identifiers: http://visnyk.pgasa.dp.ua/article/view/40390
Appears in Collections:№ 04

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hrystya.pdf334,63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.