Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11675
Назва: Основні види недобросовісної конкуренції та шляхи їх подолання як негативного явища
Інші назви: Main types of unfair competition and ways to overcome them as a negative phenomenon
Автори: Харчук, Олена Георгіївна
Kharchuk, Olena
Коваленко, Д. П.
Kovalenko, Denys
Ключові слова: недобросовісна конкуренція
підприємства України
керівництво
Антимонопольний комітет України
конкурентне середовище
перешкоди
unfair competition
obstacles, management
Antimonopoly Committee of Ukraine
Ukrainian enterprises
competitive environment
Дата публікації: гру-2023
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Харчук О. Г. Основні види недобросовісної конкуренції та шляхи їх подолання як негативного явища / О. Г. Харчук, Д. П. Коваленко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2023. – № 41 – С. 92-97
Короткий огляд (реферат): UK: В статті обґрунтовано необхідність розгляду видів недобросовісної конкуренції, яка стримує розвиток не тільки підприємств України, а і галузей та держави в цілому. Визначено поняття термінів конкуренція та конкурентне середовище та приведені види конкурентного середовища за різними ознаками. Розкрите поняття недобросовісної конкуренції та її прояви, а саме: неправомірне використання ділової репутації іншої компанії, створення компанією перешкод у конкурентному середовищі для іншої організації, незаконне збирання та розголошення конфіденційної інформації та використання комерційних таємниць. Розкрита важливість керівництва підприємств для вирішення проблем недобросовісної конкуренції. Розглянутий Антимонопольний комітет України як орган, що регулює конкуренцію та її доброчесність та створений для забезпечення державного захисту у сфері конкуренції підприємницької діяльності. Розкрита важливість протистояння недобросовісній конкуренції, оскільки підприємство може понести збитки та відновитися після взятих заходів проти недобросовісного конкурента.
EN: The article substantiates the need to consider the types of unfair competition which hinders the development of not only Ukrainian enterprises, but also industries and the State as a whole. The author analyzes the research in the field of defining the problems of protecting national markets from unfair competition. The author defines the concepts of the terms competition and competitive environment and provides types of competitive environment by various features, namely: by the object of purchase (environment of goods, services, information, scientific and technical developments, capital and labor resources), by territorial feature (international, national, interregional, regional, interdistrict, district, local and enterprise environment) and by models of competition in the market (perfect competition, oligopoly, pure monopoly and monopoly). The concept of unfair competition and its manifestations are revealed, namely: misuse of the business reputation of another company (use of intellectual property of another company, illegal use of goods of another company, plagiarism of goods, logos and slogans, unfair advertising or misleading advertising, etc.), creation of obstacles in the competitive environment for another organization by a company (imposition of goods and services, imposition of a boycott of competitors, coercion to discriminate against suppliers or buyers, corruption), The important role of the management of enterprises in solving the problems of unfair competition and developing ways to overcome them is revealed. The Antimonopoly Committee of Ukraine (AMCU) is considered as a body that regulates competition and its integrity and was created to ensure state protection in the field of competition of business activities. The AMCU develops countermeasures against an unfair competitor and may bring it to administrative liability, file a lawsuit, and bring it to criminal liability. The importance of counteracting unfair competition is revealed, since an enterprise may suffer losses and recover after taking measures against an unfair competitor. This will help the company to ensure the safety of the competitive environment, help restore justice and its reputation, and prevent similar incidents in the future.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11675
Інші ідентифікатори: DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.41-14
http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/41_2023/16.pdf
http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/41_2023/15.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 4 (41)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kharchuk Olena.pdf196,89 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.