Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1164
Title: Теоретичні аспекти забезпечення якості освіти: поняття, критерії, показники
Other Titles: Theoretical aspects of quality of education: concept, criteria, indicators
Authors: Матукова, Ганна Іллівна
Matukova, Hanna
Keywords: якість знань
система освіти
ресурс забезпечення національних інтересів
тенденції розвитку
стандарти освіти
quality of knowledge
educational system
resource of national interests
development tendencies
standards of education
Issue Date: Mar-2018
Citation: Матукова Г. І. Теоретичні аспекти забезпечення якості освіти: поняття, критерії, показники / Г. І. Матукова // Економічний простір. – 2018. – № 131. – С. 218-226.
Abstract: UK: В статті зазначено, що освіта є основним ресурсом забезпечення національних інтересів, зміцнення авторитету і конкурентоздатності української держави на міжнародній арені, забезпечення високоякісної освіти, завдання сьогодення, які мають не лише педагогічний, а й соціальний, політичний, управлінський науковий контекст. Підкреслено, що інтегральна оцінка якості освіти несе ціннісну характеристику, яка відкриває можливості для дослідження стану та визначення тенденцій розвитку різних систем освіти. Визначено, що якість визначає придатність задовольнити певні потреби або реалізувати певні цілі, норми, тобто виражає, адекватність вимогам. Якість освіти визначено в широкому сенсі та у вузькому розумінні, а також у напряму дослідження підготовки майбутніх фахівців, зазначено аксіологічний підхід, що спрямований на виявлення ціннісних орієнтирів, де ціннісні орієнтири мають віддзеркалювати смислове ядро підготовки і якості освіти як кінцевого продукту.
EN: The article states that education is the main resource of ensuring national interests, strengthening the authority and competitiveness of the Ukrainian state in the international arena, ensuring high-quality education, the problems of the present, which have not only pedagogical but also social, political, managerial scientific contexts. It was emphasized that the integral assessment of the quality of education has a value characteristic, which opens up opportunities for studying the state and identifying trends in the development of different education systems. It is determined that quality determines the suitability to meet certain needs or to realize certain goals, norms, that is, expresses the adequacy of the requirements. The quality of education is defined in a broad sense and in the narrow sense, as well as in the direction of studying the training of future specialists, the axiological approach aimed at identifying value benchmarks is indicated, where the value orientations should reflect the semantic core of education and the quality of education as the final product. The article emphasizes the need to assess the quality of knowledge of students, which should be carried out comprehensively, studying students from the point of view of different subjects, life experience, etc.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/1164
Appears in Collections:№ 131

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Matukova.pdf136,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.