Please use this identifier to cite or link to this item: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11521
Title: До питання формування сучасної парадигми української вищої школи
Other Titles: On the question of the formation of the modern paradigm of Ukrainian higher education
Authors: Лисенко, Галина Іванівна
Lysenko, Halyna
Волкова, Світлана Петрівна
Volkova, Svitlana
Keywords: парадигма
концептуальна модель освіти
педагогічне мислення
гуманістично-інноваційної освіта
особистісно-орієнтована гуманістична парадигма
фундаменталізація
paradigm
fundamentalization
student-oriented humanistic paradigm
pedagogical thinking
the conceptual model of education
innovative humanistic education
Issue Date: Dec-2014
Publisher: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Citation: Лисенко Г. І. До питання формування сучасної парадигми української вищої школи) / Г. І. Лисенко, С. П. Волкова // Вісник Придніпровської державної академії будівництва та архітектури. – 2014 – № 12. – С. 30-33.
Abstract: UK: Проаналізовано основні парадигми освіти, що склались у світі впродовж історичного розвитку суспільства, а також визначено суть і основні складові сучасної парадигми української вищої школи.
EN: The formulation of the problem. In the process of formation of a rational man who is capable to solve urgent problems of humanity the main role belongs to education, in particular — higher. But it is necessary to consider the conceptual model on which modern higher education of Ukraine is developing. The analysis of recent research. The formation and development of educational paradigm is thoroughly covered in the pedagogical literature, particularly in the context of the Bologna process [1; 2; 3], as a condition of inclusive education [4] and based on the philosophical interpretation [7]. The purpose of the article is to analyze the basic paradigm of education that emerged in the world during the historical development of society, and to identify the nature and structure of the modern paradigm of Ukrainian higher education. The conclusions. In innovative changes in various spheres of social life it is necessary to add an innovative ingredient to student–centered humanistic paradigm, which was confirmed in the national high school. The problem of the modern paradigm of Ukrainian higher education requires not only a deep understanding by the public of teaching staff in our country, but also maximum efforts to intensify its public expression into realities of national higher education in order to reach the competitive world level of it.
URI: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11521
Other Identifiers: http://visnyk.pgasa.dp.ua/article/view/42356
Appears in Collections:№ 12

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lysenko.pdf202,78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.