DSpace Repository

Якісна освіта як основа сталого розвитку держави

Show simple item record

dc.contributor.author Будько, Оксана Володимирівна
dc.contributor.author Budko, Oksana
dc.contributor.author Левчук, Катерина Олександрівна
dc.contributor.author Levchuk, Katerina
dc.date.accessioned 2022-07-20T09:51:52Z
dc.date.available 2022-07-20T09:51:52Z
dc.date.issued 2022-02
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/34_2022/6.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.34-4
dc.identifier.citation Будько О. В. Якісна освіта як основа сталого розвитку держави / О. В. Будько, К. О. Левчук // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2022. – № 34. – С. 23-26. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8742
dc.description.abstract UK: Питання, пов’язані з освітою, знайшли своє відображення у Цілях сталого розвитку, що визначені як на глобальному рівні, так і на національному. Досягнення цілі відносно якісної та інклюзивної освіти є головним складником у формуванні людського капіталу, що, своєю чергою, стає вирішальним у національній конкурентній боротьбі. Молодь повинна здобувати знання й навички, що допоможуть їй реалізувати свій потенціал. У статті розглянуто форми оцінювання якості освіти в повній загальній середній освіті, критерії, за допомогою яких можна оцінити якість освіти в закладах вищої освіти. Запропоновано використовувати дані авторитетного міжнародного дослідження (PISA) у цілях сталого розвитку шляхом розширення наявних завдань, які б стосувалися рівня грамотності з читання, математики та природничо-наукових дисциплін українських 15-річних учнів. en_US
dc.description.abstract EN: The need to move to the implementation of the strategy of sustainable development in Ukraine is related to the European integration aspirations and the need to fulfill international obligations. Quality education is one of the most powerful and proven means of sustainable development of the national economy. Education is the basis of progress in every country. Our analysis of current trends in education and research and the comparison of targets and indicators for sustainable development with actual data revealed the need to specify objectives by expanding or replacing existing indicators that will allow more systematic and objectively analyze the actual state of education in relation to the goals of sustainable development. Therefore, this article considers the concept of «quality of education», its purpose, forms of assessing the quality of education in complete general secondary education, the criteria by which it is possible to assess the quality of education in higher education institutions. In this article we also considered the results of the international research PISA (Programme for International Student Assessment), in which in 2018 Ukraine together with almost 80 other countries took part for the first time. The results of this study provide an opportunity to compare the education systems of different countries. This is made possible by using the same assessment tools in the study and determining the results of the assessment on a single scale. Using the data of this study, we propose to expand the goals of sustainable development 4 «Quality Education» with another task, which would relate to the level of literacy in reading, mathematics and science of Ukrainian 15-year-old students. In addition, we offer higher education institutions to use in their work such indices as «Index of attitude to the educational institution», «Index of sense of belonging to the educational institution», «Teaching Index», «Teacher Support Index» «Teacher Interest Index». We think that these indices can help to analyze and track the dynamics of development not only of basic secondary education, but also at the request of higher education.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject освіта en_US
dc.subject якість en_US
dc.subject оцінювання en_US
dc.subject національна економіка en_US
dc.subject завдання en_US
dc.subject індекс en_US
dc.subject education en_US
dc.subject quality en_US
dc.subject assessment en_US
dc.subject national economy en_US
dc.subject tasks en_US
dc.subject index en_US
dc.title Якісна освіта як основа сталого розвитку держави en_US
dc.title.alternative The quality of education as the basis of sustainable state development en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account