00 DSpace/Manakin Repository

Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шендерівська, Ліна Петрівна
dc.contributor.author Shenderivska, Lina
dc.contributor.author Гук, Ольга Володимирівна
dc.contributor.author Guk, Olga
dc.contributor.author Мохонько, Ганна Анатоліївна
dc.contributor.author Mokhonko, Hanna
dc.date.accessioned 2022-06-24T08:19:13Z
dc.date.available 2022-06-24T08:19:13Z
dc.date.issued 2022-03
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1085/1046
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/179-12
dc.identifier.citation Шендерівська Л. П. Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії / Л. П. Шендерівська, О. В. Гук, Г. А. Мохонько // Економічний простір. – 2022. – № 179. – С. 79-85. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8655
dc.description.abstract UK: Обґрунтовані завдання видавничої справи в умовах війни і післявоєнний період – це посилити цінності гуманізму, української державності, розповісти світу і зафіксувати для прийдешніх поколінь факти війни рф проти України. Визначено засади державної підтримки суб’єктів видавничої справи. Вона має послідовною і комплексною, своєчасною і прогресивною, спрямованою на дотримання свободи слова, пріоритет української мови, недопущення руйнування суверенітету країни. Окреслено властивості інтелектуального капіталу, який в істотній мірі формується і розвивається читанням літератури. Проаналізовано досвід функціонування видавництв в умовах війни та пандемії Covid-19. Здійснено періодизацію для вивчення розвитку видавництв у кризових умовах. Досліджено бізнес-моделі, які застосовували суб’єкти видавничої справи на цих етапах розвитку, а саме, диверсифікація, Freemium, передзамовлення, колаборація, Long Tail, дропшипінг та інші. en_US
dc.description.abstract EN: Publishing fulfills an important social mission, protects the Ukrainian language and culture from destruction, promotes humanism and moral values, and multiplies knowledge. And now, in the extremely difficult conditions of the war and the Covid-19 pandemic, when the subjects of the publishing business of Ukraine are trying to perform social functions as much as possible, the task of preserving business and achieving cost recovery is urgent. And this requires the study of effective business models that balance the performance of economic and social functions. The article examines the specific manifestations of the crisis in the publishing business – a small market size, due to the specifics of the product and insufficient attention to the promotion of reading; insignificant growth potential of the market, if we take into account the reduction of the population of Ukraine; shortage of investment resources. First of all, the business models of leading publishing houses are analyzed. The development of business models of publishing houses during the war and the Covid-19 pandemic is studied in accordance with the periodization method. The spread of the Freemium business model, which helps to balance the performance of social and economic functions, as well as the Long Tail model, which allows to meet to more effectively the demands of readers, while minimizing the risks of publi-shers are determined. There has been a greater use of diversification, primarily due to the development of digital technologies and limited access to the channels of sale of printed publications during the war and lockdown. The development of collaboration of publishing houses at the intra-industry, inter-industry, international levels is identified. The international collaboration has significant potential, as readers around the world now need content about Ukrainians in Ukraine and around the world, objective information about the Russian Federation's war against Ukraine, cooperation between states to help the Ukrainian nation and protect against military aggression. The principles of state support of publishing entities in Ukraine have been determined. It must be consistent and comprehensive, prompt and progressive, aimed at respecting freedom of speech, the priority of the Ukrainian language, preventing the destruction of the country's sovereignty. The properties of intellectual capital, which is significantly formed and developed by reading literature, are outlined.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject видавництва en_US
dc.subject війна en_US
dc.subject пандемія Covid-19 en_US
dc.subject бізнес-модель Canvas en_US
dc.subject колаборація en_US
dc.subject дропшипінг en_US
dc.subject «єПідтримка» en_US
dc.subject publishing en_US
dc.subject war en_US
dc.subject Covid-19 pandemic en_US
dc.subject business model Canvas en_US
dc.subject collaboration en_US
dc.subject dropshipping en_US
dc.subject “yePidtrymka” en_US
dc.title Трансформація бізнес-моделей видавництв в умовах війни та пандемії en_US
dc.title.alternative Transformation of business models of publishing house in the conditions of war and pandemic en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу