DSpace Repository

Формування конкурентних переваг компанії шляхом розвитку інноваційних можливостей

Show simple item record

dc.contributor.author Вороніна, Вікторія Леонідівна
dc.contributor.author Voronina, Victoriia
dc.contributor.author Бондаренко, Дар'я Вікторівна
dc.contributor.author Bondarenko, Daryna
dc.contributor.author Завгородній, В. Р.
dc.contributor.author Zavhorodnii, Viktor
dc.date.accessioned 2022-05-20T08:51:27Z
dc.date.available 2022-05-20T08:51:27Z
dc.date.issued 2022-02
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1064/1026
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/178-5
dc.identifier.citation Вороніна В. Л. Формування конкурентних переваг компанії шляхом розвитку інноваційних можливостей / В. Л. Вороніна, Д. В. Бондаренко, В. Р. Завгородній // Економічний простір. – 2022. – № 178. – С. 31-37. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8451
dc.description.abstract UK: Формування конкурентних переваг підприємств на основі інновацій є основною передумовою забезпечення ефективності їхньої діяльності, напрямом подолання кризових ситуацій, в яких перебуває значна кількість Українських суб'єктів господарювання різних галузей та форм власності. При цьому вирішення зазначеної проблеми має розглядатися з позицій удосконалення теорії та методології формування конкурентних переваг у контексті використання інновацій. Метою даного дослідження є вивчення та систематизація теоретико-методологічних аспектів конкурентних переваг з врахуванням інноваційної складової, а також опис методу побудови інтегрального рейтингу великих українських компаній на основі процедури ієрархічного ранжирування з метою визначення їх конкурентоспроможності. Запропонований у роботі інтегральний рейтинг дозволяє оцінити рівень конкурентоспроможності компаній порівняно з попередніми періодами та зробити висновок про доцільність інвестиційних вкладень. en_US
dc.description.abstract EN: The formation of competitive advantages of enterprises on the basis of innovations is the main prerequisite for ensuring the efficiency of their activities, the direction of overcoming crisis situations in which a significant number of Ukrainian business entities in various industries and forms of ownership are. At the same time, the solution of this problem should be considered from the standpoint of improving the theory and methodology of forming competitive advantages in the context of the use of innovations. From a scientific point of view, within a particular subject area, the issue of competitive advantage of enterprises is unresolved, thus determining the relevance of the research topic. The purpose of this study is to study and systematize the theoretical and methodological aspects of competitive advantages taking into account the innovation component, as well as a description of the method of building an integrated rating of large Ukrainian companies based on hierarchical ranking procedure to determine their competitiveness. The methodological basis was made by general scientific theoreticalmethods:generalization, explanation, grouping – for the study of the conceptual apparatus; statistical – for a comprehensive economic assessment of the current state of competitive advantages of the largest companies in the leading sectors of the economy of Ukraine; methods of system analysis and synthesis, economic and mathematical and expert methods of analysis of competitive advantages, methods of abstraction and visualization (for visual demonstration of research results and analytical data). The integrated rating proposed in the work allows to estimate the level of competitiveness of companies compared to previous periods and to draw a conclusion about the feasibility of investment. The authors recommend using the presented tools in developing a competitive strategy of the enterprise. The next step in the study is to analyze the sequence of use of competitive advantages of the enterprise. Thus, competition can be seen as a dynamic process in which companies are forced to use new technologies, attract investment, adapt to ever-changing market conditions.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject ієрархічне ранжирування en_US
dc.subject інновації en_US
dc.subject інноваційний розвиток en_US
dc.subject інтегральний рейтинг en_US
dc.subject конкуренція en_US
dc.subject конкурентна перевага en_US
dc.subject конкурентоспроможність en_US
dc.subject стратегії en_US
dc.subject управління en_US
dc.subject hierarchical ranking en_US
dc.subject innovations en_US
dc.subject innovative development en_US
dc.subject integrated rating en_US
dc.subject competition en_US
dc.subject competitive advantage en_US
dc.subject competitiveness en_US
dc.subject strategies en_US
dc.subject management en_US
dc.title Формування конкурентних переваг компанії шляхом розвитку інноваційних можливостей en_US
dc.title.alternative Forming the competitive advantages of the company by developing innovative opportunities en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account