DSpace Repository

Методологія аналізу контенту електронних засобів масової інформації

Show simple item record

dc.contributor.author Ахмедов, Ренат Рамазанович
dc.contributor.author Akhmedov, Renat
dc.contributor.author Безкоровайний, Віталій Сергійович
dc.contributor.author Bezkorovainyi, Vitalii
dc.contributor.author Данильченко, Тетяна Валеріївна
dc.contributor.author Danylchenko, Tetiana
dc.date.accessioned 2022-04-25T09:29:52Z
dc.date.available 2022-04-25T09:29:52Z
dc.date.issued 2021-12
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1041
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-25
dc.identifier.citation Ахмедов Р. Р. Методологія аналізу контенту електронних засобів масової інформації / Р. Р. Ахмедов, В. С. Безкоровайний, Т. В. Данильченко // Економічний простір. – 2021. – № 176. – С. 141-145 en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8295
dc.description.abstract UK: В сучасному інформаційному суспільстві особливого значення набуває аналіз потоку інформації ЗМІ, тому особливої актуальності набувають питання проведення контент-аналізу, який ґрунтується на переведенні якісних даних у цифровий формат задля одержання можливостей оброблення інформації з використанням технологій біг-дата-аналітики та штучного інтелекту. У рамках дослідження узагальнено погляди на використання контент-аналізу та запропоновано методологію аналізу контенту електронних засобів масової інформації для таргетування цільової аудиторії, визначення вподобань щодо змісту публікацій, що складається з таких етапів, як вебскрапінг, паркінг, якісний аналіз, кількісний аналіз, аналіз тональності текстів. Запропонована в дослідженні методологія є основою для реалізації сучасних засобів контент-аналізу з використанням сучасних інформаційних технологій та методів і моделей штучного інтелекту. en_US
dc.description.abstract EN: In the conditions of modern information society, the analysis of the flow of media information is of particular importance. Therefore, the issues of content analysis, which is based on the conversion of qualitative data into digital format in order to obtain information processing capabilities using technologies of big-data analytics and artificial intelligence approaches, are especially relevant. This study summarized the views on the use of content analysis and proposed a methodology for analyzing the content of electronic media for targeting and determining preferences for the content of publications. For this purpose, were proposed were proposed a conceptual scheme for conducting content analysis, which consists of 5 stages. The first stage consists of creating and updating a full-text database on a daily basis by automated data collection and re-trieval of content from media websites (web scraping). The second stage involves using of modules for determining useful content (parsing) and its subsequent storage in the database. The quantitative analysis stage is especially important when generalization, aggregation of results, or to calculate the frequency of words (frequency analysis), categories, tags and ex-pressions, as well as their joint use in the text. The purpose of qualitative analysis is to reduce the material so that the main content remains. Similarly, qualitative analysis can provide additional information about individual components of the text (terms, definitions) in order to improve understanding, explanation, and interpretation of a particular passage. Finally, the last stage is to analyze the tone of the texts (sentiment analysis), i.e. to determine the emotional (positive or negative) attitude of the authors of the test to the described event, person or phenomenon. Authors (or users who leave comments) actively use various means in order to create the desired picture of an event in the reader’s imagination, and to evoke the appropriate emotions. The proposed methodology is the basis for the implementation of modern tools of content analysis using informa-tion technologies and methods artificial intelligence approaches.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject парсінг en_US
dc.subject аналіз тональності тексту en_US
dc.subject засоби масової інформації en_US
dc.subject великі дані en_US
dc.subject контент-аналіз en_US
dc.subject sentiment analysis en_US
dc.subject big data en_US
dc.subject parsing en_US
dc.subject content analysis en_US
dc.subject mass-media en_US
dc.title Методологія аналізу контенту електронних засобів масової інформації en_US
dc.title.alternative Methodology of analysis of the content of electronic media en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account