00 DSpace/Manakin Repository

Оптимізація франчайзингового договору в умовах пандемії

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Цеслів, Ольга Володимирівна
dc.contributor.author Цеслив, Ольга Владимировна
dc.contributor.author Tsesliv, Olga
dc.contributor.author Пазюра, А. В.
dc.contributor.author Пазюра, А. В.
dc.contributor.author Pazyura, Anna
dc.date.accessioned 2022-04-20T10:52:15Z
dc.date.available 2022-04-20T10:52:15Z
dc.date.issued 2021-11
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/41.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-39
dc.identifier.citation Цеслів О. В. Оптимізація франчайзингового договору в умовах пандемії / О. В. Цеслів, А. В. Пазюра // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 278-284. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8246
dc.description.abstract UK: У статті розглянуто системи франчайзингу в туризмі в умовах пандемії. Туризм є однією з провідних сфер економіки України, яка забезпечує надходження до бюджетів, створює робочі місця, формує позитивний імідж держави, підвищує конкурентоспроможність національних туристичних продуктів, чинить вагомий вплив на економіку України. У роботі проведено аналіз динаміки кількості франчайзингових турагентств за останні роки в Україні. Наведено найбільш успішні напрями франшиз. Проаналізовано різні види нарахування роялті у франчайзингу. Розроблено економіко-математичну модель для оптимізації франчайзингового договору франчайзі та франчайзера з метою отримання максимального прибутку. Для нелінійних функцій попиту та витрат отримано аналітичні вирази, які дають можливість розрахувати параметри договору між франчайзером та франчайзі в рамках отриманої економіко-математичної моделі. en_US
dc.description.abstract RU: В статье рассмотрены системы франчайзинга в туризме в условиях пандемии. Туризм является одной из ведущих сфер экономики Украины, которая обеспечивает поступление в бюджеты, создает рабочие места, развивает положительный имидж государства, повышает конкурентоспособность национальных туристических продуктов, оказывает существенное влияние на экономику Украины. В работе проведен анализ динамики количества франчайзинговых турагентств за последние годы в Украине. Приведены наиболее успешные направления франшиз. Проанализированы разные виды начисления роялти во франчайзинге. Разработана экономико-математическая модель для оптимизации франчайзингового договора франчайзи и франчайзера с целью получения максимальной прибыли. Для нелинейных функций спроса и расходов получены аналитические выражения, позволяющие рассчитать параметры договора между франчайзером и франчайзи в рамках полученной экономико математической модели.
dc.description.abstract EN: The article considers franchising systems in tourism in a pandemic. Tourism is one of the leading areas of Ukraine's economy, which provides budget revenues, creates jobs, and promotes a positive image of the state. The paper analyzes the dynamics of the number of franchised travel agencies in recent years in Ukraine. The most successful directions of franchises are given. Different types of royalty accrual in franchising are analyzed. An economic-mathematical model has been developed to optimize the franchise agreement between the franchisee and the franchisor in order to obtain maximum profit. For nonlinear functions of demand and costs, analytical expressions are obtained, which make it possible to calculate the parameters of the contract between the franchisor and the franchisee, within the framework of the obtained economic-mathematical model. The article calculates the net present value for outbound tourists, as this flow is the largest. The flow of domestic tourists is much this is due to inefficient and irrational use of natural resource potential, poor transport infrastructure. There is no clear strategy for the development of the tourism industry. Most compatriots prefer foreign resorts, receiving a higher level of service, comfort, supporting the economy of foreign countries [7]. In the GDP of our country, the total contribution of tourism is only 5.4%, while in countries where tourism is well developed, it reaches 10%. As a result of the analysis of the situation in the field of tourism, it is proved that Ukraine has great opportunities for the development of various types of tourism. It is necessary to expand tourist routes. Improvement of information systems in tourism. Creation and implementation of tourism development programs on a regional basis, improvement of the legal framework, intensification of domestic tourism. Let's analyze the reasons. which hinder the development of domestic tourism. First, the unfavorable economic situation; increase in the price of tourist services. Secondly, reduction of types of tours for middle-income people; high competition and aggressive policies of countries with similar baseline data.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject оптимізація en_US
dc.subject франчайзер en_US
dc.subject франчайзі en_US
dc.subject прибуток en_US
dc.subject невизначеність en_US
dc.subject оптимизация en_US
dc.subject франчайзи en_US
dc.subject прибыль en_US
dc.subject неопределенность en_US
dc.subject optimization en_US
dc.subject franchisor en_US
dc.subject franchisees en_US
dc.subject profit en_US
dc.subject uncertainty en_US
dc.title Оптимізація франчайзингового договору в умовах пандемії en_US
dc.title.alternative Оптимизация франчайзингового договора в условиях пандемии en_US
dc.title.alternative Optimization of the franchise agreement in a pandemic
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу