DSpace Repository

Нейромаркетинг як інструмент впливу на поведінку споживача

Show simple item record

dc.contributor.author Савченко, Сергій Олегович
dc.contributor.author Savchenko, Sergii
dc.contributor.author Сукач, Олена Миколаївна
dc.contributor.author Sukach, Olena
dc.contributor.author Сиволап, Юлія Юріївна
dc.contributor.author Syvolap, Yulia
dc.date.accessioned 2022-01-27T10:27:08Z
dc.date.available 2022-01-27T10:27:08Z
dc.date.issued 2021-10
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/983
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/174-15
dc.identifier.citation Савченко С. О. Нейромаркетинг як інструмент впливу на поведінку споживача / С. О. Савченко, О. М. Сукач, Ю. Ю. Сиволап // Економічний простір. – 2021. – № 174. – С. 86-89 en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7988
dc.description.abstract UK: Сьогодні в умовах значної конкуренції більшість підприємств залежить від думки покупців, адже імідж бренду та лояльність споживачів є життєво важливими аспектами їхнього існування. Дослідження вподобань покупців та зміни їхніх настроїв нині є одним з основних питань для маркетингових відділів підприємств. В Україні, так само як і більшості розвинених країн, переваги у цьому напрямі дослідження надаються нейромаркетингу. За своїм змістом нейромаркетинг – дослідження, які зосереджується на розумінні взаємодії пізнання та емоцій у поведінці споживачів. У статті досліджено основні підходи до трактування поняття «нейромаркетинг», виокремлено такі види нейромаркетингу, як маркетингові дослідження з визначення реакцій мозку, аромамаркетинг, аудіомаркетинг, психологія кольору. За результатами дослідження обґрунтовано 4P нейромаркетигу. en_US
dc.description.abstract EN: Currently, much attention is paid to neuromarketing research, because it is on their basis that information about attention, perception, mental processes, memory, emotions of the consumer is summarized. It is with the help of neuromarketing that marketers form the image of a certain customer with his preferences and develop a certain concept of influencing him. This article discusses the concept of neuromarketing, its interpretation. Also, an overview of neuromarketing tools, their advantages and disadvantages, possible areas of application was made. The channels of perception of marketing information by consumers are described and examples of their practical application are given. Тhe aim of the study is to systematize approaches to defining the concept and essence of neuromarketing. Determine its impact on the behavior of potential buyers. Neuromarketing is a commercial marketing communication field that applies neuropsychology to market research, studying consumers' sensorimotor, cognitive, and affective responses to marketing stimuli. The field of neuromarketing, sometimes known as consumer neuroscience, studies the brain to predict and potentially even manipulate consumer behavior and decision making. Neuromarketers use a wide range of neuromarketing techniques and technology in their pursuit to better understand consumer behavior. The tech is generally separated into two camps: those that measure neurological brain activity and those that infer neurological responses by proxy. Neuromarketing’s flexibility, while confusing at first, is also the industry’s greatest asset. In practice, neuromarketing can be used to answer almost any research question that marketers might have about their product—even questions that traditional marketing research can’t tackle. Studying manipulation techniques of consumer behavior in the market allowed to arrange them, determine the most efficient stimulation methods of consumer’s subconsciousness and methods of momentary purchase. In the science there is a concept ‘multisensory perception’ that includes data received by a person through sense organs (eye-sight, hearing, olfaction). The popular manipulating methods are systems of discount, packing shapes, attracting celebrities, empathy, comparison effect, etc. Neuromarketing is capable of studying both the preferences of consumers regarding certain products and brands, and the process of their selection, taking into account the subjective characteristics of consumers.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject нейромаркетінг en_US
dc.subject товар en_US
dc.subject споживач en_US
dc.subject поведінка споживачів en_US
dc.subject комунікації en_US
dc.subject емоції en_US
dc.subject neuromarketing en_US
dc.subject product en_US
dc.subject consumer en_US
dc.subject consumer behavior en_US
dc.subject communication en_US
dc.subject emotions en_US
dc.title Нейромаркетинг як інструмент впливу на поведінку споживача en_US
dc.title.alternative Neuromarketing as a tool to influence consumer behavior en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account