00 DSpace/Manakin Repository

Фактори підвищення конкурентоспроможності українських виробників меду на ринках країн ЄС

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Середа, Валентина Іванівна
dc.contributor.author Середа, Валентина Ивановна
dc.contributor.author Sereda, Valentyna
dc.contributor.author Нагачевська, Тетяна Володимирівна
dc.contributor.author Нагачевская, Татьяна Владимировна
dc.contributor.author Nagachevska, Tetiana
dc.contributor.author Кульчіцька, І. С.
dc.contributor.author Кульчицкая, И. С.
dc.contributor.author Kulchitska, Iryna
dc.date.accessioned 2021-11-15T09:36:28Z
dc.date.available 2021-11-15T09:36:28Z
dc.date.issued 2021-09
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/32_2021/5.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.32-3
dc.identifier.citation Середа В. І. Фактори підвищення конкурентоспроможності українських виробників меду на ринках країн ЄС / В. І. Середа, Т. В. Нагачевська, І. С. Кульчіцька // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 32. – С. 18-28. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7489
dc.description.abstract UK: У статті розкрито економічну сутність конкурентоспроможності суб’єктів господарювання на міжнародних ринках. Здійснено факторний аналіз бізнес-середовища ринку меду країн ЄС. На базі SWOT-аналізу виявлено сильні та слабкі сторони, можливості та загрози для українських виробників меду на ринках країн ЄС на прикладі українського виробника меду ТОВ «Юкрейніан Бі» на ринку Німеччини. На основі методу експертних оцінок визначено конкурентні переваги та недоліки основних гравців на ринку меду Німеччини, побудовано профіль конкурентних переваг ТОВ «Юкрейніан Бі» на ринку меду Німеччини. Обґрунтовано перспективи посилення конкурентоспроможності українського виробника меду на ринку Німеччини. Запропоновано комплекс стратегічних заходів задля підвищення конкурентоспроможності українського виробника меду на ринку Німеччини, що включає заходи товарної та збутової політики, позиціонування та просування. en_US
dc.description.abstract RU: В статье раскрыта экономическая сущность конкурентоспособности субъектов хозяйствования на международных рынках. Осуществлен факторный анализ бизнес-среды рынка меда стран ЕС. На базе SWOT-анализа выявлены сильные и слабые стороны, возможности и угрозы для украинскихпроизводителей меда на рынках стран ЕС на примере украинского производителя меда ООО «Юкрейниан Би» на рынке Германии. На основе метода экспертных оценок определены конкурентные преимущества и недостатки основных игроков на рынке меда Германии, построено профиль конкурентных преимуществ ООО «Юкрейниан Би» на рынке меда Германии. Обоснованы перспективы усиления конкурентоспособности украинского производителя меда на рынке Германии. Предложен комплекс стратегических мер в целях повышения конкурентоспособности украинского производителя меда на рынке Германии, который включает меры товарной и сбытовой политики, позиционирования и продвижения.
dc.description.abstract EN: Under globalization and intensifying competition in the international markets, domestic manufacturers’ competitiveness becomes a relevant issue, especially in key sectors that form the merchandise export of Ukraine in general and in agricultural sector in particular. Ukraine has a potential of increasing honey export to the world market and EU markets. It foregrounds the research of the competitive environment, as well as the assessment of competitive advantages and disadvantages;necessitates defining the factors and the areas to strengthen the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers to increase the share of Ukraine in these markets. Among the modern factors of business environment that influence the performance of Ukrainian honey manufacturers and their competitiveness, the most relevant are the transformation of regulatory environment, prospects for renewing the terms of cooperation between Ukraine and the EU, non-price competition, world COVID pandemic, digitalization of economy etc. All these factors demand further analysis and inclusion in the Ukrainian honey manufacturers’ strategic management. The economic essence of the economic subjects’ competitiveness in the international markets was revealed. A factor analysis of the business environment of the EU honey market was carried out. Based on the SWOT analysis, the strengths and weaknesses, opportunities and threats for Ukrainian honey manu-facturers in the EU markets were identified on the example of the Ukrainian honey producer Ukrainian Bee LLC in the German market. Based on expert assessment, the competitive advantages and disadvantages of the main players in the German honey market were determined, and the competitive advantage profile of Ukrainian Bee LLC in the German honey market was made. Prospects for strengthening the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the German market were grounded. A set of strategic measures to increase the competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the German market, including measures of product and sales policy, positioning and promotion, was created.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури» en_US
dc.subject конкурентоспроможність en_US
dc.subject конкурентні переваги en_US
dc.subject бізнес-середовище en_US
dc.subject фактори en_US
dc.subject ринок ЄС en_US
dc.subject виробники меду en_US
dc.subject конкурентоспособность en_US
dc.subject конкурентные преимущества en_US
dc.subject бизнес-среда en_US
dc.subject факторы en_US
dc.subject рынок ЕС en_US
dc.subject производители меда en_US
dc.subject competitiveness en_US
dc.subject competitive advantages en_US
dc.subject business environment en_US
dc.subject factors en_US
dc.subject EU market en_US
dc.subject honey manufacturers en_US
dc.title Фактори підвищення конкурентоспроможності українських виробників меду на ринках країн ЄС en_US
dc.title.alternative Факторы повышения конкурентоспособности украинских производителей меда на рынках стран ЕС en_US
dc.title.alternative Factors of increasing competitiveness of Ukrainian honey manufacturers in the EU markets en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу