00 DSpace/Manakin Repository

Наглядові ради у структурі професійно-технічної освіти: огляд існуючих практик в Україні

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Біль, Мар'яна Михайлівна
dc.contributor.author Биль, Марьяна Михайловна
dc.contributor.author Bil, Mariana
dc.date.accessioned 2021-10-21T11:49:33Z
dc.date.available 2021-10-21T11:49:33Z
dc.date.issued 2021-07
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/31_2021/18.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.31-16
dc.identifier.citation Біль М. М. Наглядові ради у структурі професійно-технічної освіти: огляд існуючих практик в Україні / М. М. Біль // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 31. – С. 99-105. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7363
dc.description.abstract UK: Досліджено досвід діяльності наглядових рад при закладах професійно-технічної освіти в Україні. Визначено сутність наглядових рад як дорадчо-консультаційних, контролюючих і координаційно-комунікаційних утворень. Проаналізовано нормативно-правове забезпечення їх функціонування в системі освіти України. Узагальнено основні недоліки діяльності діючих наглядових рад при закладах професійно-технічної освіти в Україні, що полягають у відсутності інформації щодо їхніх результатів, невизначеної практики інституційного представництва. У зв’язку із цим запропоновано варіативність включення представників внутрішнього і зовнішнього середовища закладу до складу наглядової ради. Акцентовано увагу на необхідності формування правової основи діяльності наглядових рад у системі стратегічного розвитку професійно-технічної освіти. en_US
dc.description.abstract RU: Исследован опыт деятельности наблюдательных советов при учреждениях профессионально-технического образования в Украине. Определена сущность наблюдательных советов как совещательно-консультационных, контролирующих и координационно-коммуникационных образований. Проанализировано нормативно-правовое обеспечение их функционирования в системе образования Украины. Обобщены основные недостатки деятельности действующих наблюдательных советов при учреждениях профессионально-технического образования в Украине, заключающиеся в отсутствии информации об их результатах, неопределенной практике институционального представительства. В связи с этим предложена вариативность включения представителей внутренней и внешней среды заведения в состав наблюдательного совета. Акцентировано внимание на необходимости формирования правовой основы деятельности наблюдательных советов в системе стратегического развития профессионально-технического образования.
dc.description.abstract EN: The problems of formation and activity of supervisory boards at vocational education institutions in Ukraine is insufficiently disclosed in the theoretical and practical aspects. The government's initiatives to establish supervisory boards in the Lviv region of Ukraine update the study of existing practices with the identification of problematic aspects for further improvement. The legal support for the functioning of supervisory boards in the education system of Ukraine in the article is analysed. The main focus is on the drafts of the Strategy for the Development of Vocational Education 2023, as well as the Standard Regulations on the Supervisory Board of Vocational Education. The essence of supervisory boards is determined – as advisory-consulting, controlling and coordination-communication formations at educational institutions (including vocational), which operate on a permanent basis and unite stakeholders in the field of strategic development of this institution. The main disadvantagesof the current supervisory boards at vocational education institutions in Ukraine are summarized. There are the lack of information about their results, the uncertain practice of institutional representation. In this regard, it is proposed to vary the inclusion of representatives of the internal and external environment of the institution in the supervisory board. The internal environment should be formed by a representative of the teaching staff who do not hold a managerial position, a representative of the student government, a representative of the trade union organization. The external environment of the supervisory board should be maximally represented by different spheres. It is recommended that the supervisory board include representatives of the central and regional authorities, a representative of the local government, a representative of the educational and methodological center of vocational education of the region, representatives of a public organization, employer or its supervisory board, higher education institution with related specialization, foreign organization, as well as the scientific environment. The recommendations emphasize the need to form the legal basis for the activities of supervisory boards in the system of strategic development of vocational education in Ukraine.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject заклад професійно-технічної освіти en_US
dc.subject наглядова рада en_US
dc.subject інституційне представництво en_US
dc.subject стейкхолдер en_US
dc.subject стратегічний розвиток en_US
dc.subject заведение профессионально-технического образования en_US
dc.subject наблюдательный совет en_US
dc.subject институциональное представительство en_US
dc.subject стратегическое развитие en_US
dc.subject vocational education institution en_US
dc.subject supervisory board en_US
dc.subject institutional representation en_US
dc.subject stakeholder en_US
dc.subject strategic development en_US
dc.title Наглядові ради у структурі професійно-технічної освіти: огляд існуючих практик в Україні en_US
dc.title.alternative Наблюдательные советы в структуре профессионально-технического образования: обзор существующих практик в Украине en_US
dc.title.alternative Supervisory boards in structure of vocational education: practice review in Ukraine en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу