00 DSpace/Manakin Repository

Агентно-орієнтована модель дифузії в інноваційних кластерах

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мельников, Віктор Володимирович
dc.contributor.author Melnikov, Viktor
dc.date.accessioned 2021-07-20T06:06:05Z
dc.date.available 2021-07-20T06:06:05Z
dc.date.issued 2021-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/874/846
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/168-25
dc.identifier.citation Мельников В. В. Агентно-орієнтована модель дифузії в інноваційних кластерах / В. В. Мельников // Економічний простір. – 2021. – №168. – С. 149-153‬‬ en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6903
dc.description.abstract UK: Визначальну роль у світовому економічному просторі відіграють ті держави, які усвідомили, що вартість знання незрівнянно більша за вартість сировини. Забезпечити процес постійних нововведень можна за допомогою створення інноваційних кластерів. Подальше поширення новації у соціально-економічному ринковому середовищі сприяє її вдоско-наленню. Це можна описати за допомогою математичних моделей дифузії інновацій. З погляду агентно-орієнтованої моделі дифузії покупці продукції інноваційного кластера автономні агенти, які керуються певними правилами і відріз-няються не стільки своїми основними фондами і впровадженими технологіями, скільки виробничою та інноваційною стратегіями. Залежно від поведінки агентів було вибрано такі їхні типи: агенти-новатори, агенти – ранні послі-довники, агенти – рання більшість, агенти-скептики, агенти-консерватори. У результаті ми отримали модель, яка демонструє кількість покупців у момент модельного часу. Розроблену агентну модель дифузії в інноваційних кластерах можна використовувати в маркетингових дослідженнях та під час ціноутворення продукції, враховуючи поведінку споживачів за класифікацією Е. Роджерса. en_US
dc.description.abstract EN: The current stage of development of the world economy is characterized by a gradual increase in the level of its intellec-tualization and the transition to an economy based on knowledge rather than material resources. The ability of the national economy to absorb knowledge and use it effectively will increasingly determine the economic strength of a nation and the well-being of its citizens. The key components of a knowledge-oriented economy are innovations and organizations that contribute to their creation and dissemination. Achieving and maintaining an advantage over competitors is facilitated not only by innovation and education, but also by forming effective relationships between enterprises, which provides the conditions for the creation of network structures – clusters. Diffusion model is one of the methods of the distribution process innovation research. The subject of the diffusion model is the idea of the level of prevalence of innovation among a certain set of potential consumers in terms of mathematical dependence on the time that has elapsed since the introduction of innovation. Today, the most well-known and popular theories of innovation are the diffusion models of Frank Bass and Everett Rogers. From the point of view of the agent-oriented model of diffusion, the buyers of innovation cluster products are autonomous agents who are guided by certain rules and differ not so much in their fixed assets and implemented technologies as in production and innovation strategies. Depending on the behavior of agents, the following types are selected: innovator agent, «early minority» agent, «early majority» agent, skeptic agent, conservative agent. The general scheme of perception of innovation in agent-oriented diffusion model of innova-tion clusters has a hierarchical form. The higher the level of knowledge and competence of the agent, the greater his propensity to innovate. Innovators are the first agents to embrace or acquire innovation. As a result, we got a model that shows the number of customers at the time of model time. The developed agent model of diffusion in innovation clusters can be used in marketing research and product pricing, taking into account consumer behavior according to the classification of E. Rogers.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher ДВНЗ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" en_US
dc.subject агенти en_US
dc.subject дифузія en_US
dc.subject реклама en_US
dc.subject науково-дослідні роботи en_US
dc.subject ціна en_US
dc.subject науково-дослідні роботи en_US
dc.subject споживачі en_US
dc.subject маркетингові дослідження en_US
dc.subject інноваційні кластери en_US
dc.subject research en_US
dc.subject price en_US
dc.subject advertising en_US
dc.subject marketing research en_US
dc.subject agents en_US
dc.subject innovation clusters en_US
dc.subject consumers en_US
dc.subject diffusion en_US
dc.title Агентно-орієнтована модель дифузії в інноваційних кластерах en_US
dc.title.alternative Agent-oriented diffusion model in innovative clusters en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу