00 DSpace/Manakin Repository

Споживча поведінка домогосподарств на продовольчому ринку України

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Городняк, Ірина Василівна
dc.contributor.author Horodniak, Iryna
dc.contributor.author Терендій, Анастасія Богданівна
dc.contributor.author Terendii, Anastasiia
dc.date.accessioned 2021-06-02T09:32:35Z
dc.date.available 2021-06-02T09:32:35Z
dc.date.issued 2020-09
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/31
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/159-7
dc.identifier.citation Городняк І. В. Споживча поведінка домогосподарств на продовольчому ринку України / І. В. Городняк, А. Б. Терендій // Економічний простір. – 2020. – № 159. – С. 39-43. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6577
dc.description.abstract UK: У статті окреслено особливості домогосподарства як складного соціально-економічного феномена. Визначено важливість дослідження особливостей формування споживчої поведінки домогосподарств на продовольчому ринку України в сучасних соціально-економічних умовах. Проаналізовано основні підходи до трактування сутності та особливостей споживчої поведінки домогосподарств, такі як мікроекономічний, психологічний, соціологічний та маркетинговий підходи. Розглянуто фактори формування споживчої поведінки на роздрібному ринку продовольчих товарів. Здійснено аналіз результатів дослідження споживчої поведінки домогосподарств на продовольчому ринку на прикладі міста Львова. Проаналізовано основні типи споживчої поведінки домогосподарств з використанням шкал «консервативність – новаторство» та «ощадливість – демонстративність» в процесі купівлі товарів і послуг та їхнього споживання. en_US
dc.description.abstract EN: The article outlines the features of the essence of the household as a complex socio-economic phenomenon. The importance of studying the peculiarities of the formation of consumer behavior of households in the food market of Ukraine in modern socio-economic conditions is outlined. Studies of consumer behavior of households in the food market provide information on the patterns of manifestation, formation, development and satisfaction of aggregate individual needs in food, exchange and consumption of food to meet the needs of both individuals and society as a whole. An important component of the functioning of the household is the sphere of consumption, its consumer behavior. The main approaches to the interpretation of the essence and features of consumer behavior of households are analyzed: microeconomic, psychological, sociological and marketing approaches. The factors of formation of consumer behavior in the retail market of food products are considered. The analysis of the results of the study of consumer behavior of households in the food market on the example of the city of Lviv is carried out. The main types of consumer behavior of households are analyzed using scales “conservatism – innovation” and “thrift – demonstration” in the process of buying goods and services and their consumption. Based on self-assessment, almost half of respondents said that their households are characterized by a conservative type of consumer behavior. The degree of influence of the price on the purchase of food products depending on the type of consumer behavior of the household is analyzed. The influence of price on choice when buying food and eating outside the home by households is considered. The share of households that is ready to abandon the consumption of these groups of goods when the price increases is determined. The places where households buy food are outlined. It has been found that when buying food, a certain proportion of households check for the absence of harmful ingredients. When buying food, a quarter of the surveyed households always prefer special offers and promotional goods. Interviewed household members noted that food advertising is the most common.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject споживча поведінка en_US
dc.subject домогосподарство en_US
dc.subject споживання en_US
dc.subject продукти харчування en_US
dc.subject продовольчий ринок en_US
dc.subject consumer behavior en_US
dc.subject household en_US
dc.subject consumption en_US
dc.subject food en_US
dc.subject food market en_US
dc.title Споживча поведінка домогосподарств на продовольчому ринку України en_US
dc.title.alternative Consumer behavior of households in the food market OF Ukraine en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу