00 DSpace/Manakin Repository

Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Євтушенко, Наталя Олександрівна
dc.contributor.author Yevtushenko, Natalia
dc.contributor.author Дрокіна, Ніна Іванівна
dc.contributor.author Drokina, Nina
dc.contributor.author Савенко, Н. В.
dc.contributor.author Savenko, Anastasia
dc.date.accessioned 2021-05-05T07:56:28Z
dc.date.available 2021-05-05T07:56:28Z
dc.date.issued 2020-07
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/28
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-23
dc.identifier.citation Євтушенко Н. О. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект / Н. О. Євтушенко, Н. І. Дрокіна, Н. В. Савенко // Економічний простір. – 2020. – № 156. – С. 129-135. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6331
dc.description.abstract UK: У статті проаналізовані теоретичні засади дослідження поняття «стратегічне управління» підприємством та здійснено огляд економічної літератури з питань сутності визначення «конкурентоспроможність підприємства». На основі проведеного аналізу представлено змістовні характеристики, які розкривають значення економічної категорії «стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства», що дало підстави для систематизації та виокремлення специфічних рис цього поняття відповідно до принципів маркетингового та стратегічного управління. В умовах жорсткої конкуренції виникла необхідність формування механізму стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства, який забезпечить ефективне його функціонування у довгостроковій перспективі за сформованими конкурентними перевагами, що створить для підприємства можливість ефективно і результативно діяти шляхом розробки та реалізації системи стратегій, мобілізувати зусилля та досягати успіху на ринку відносно конкурентів. en_US
dc.description.abstract EN: The article analyzes the theoretical foundations of the study of the concept of “strategic management” of the enterprise. It is established that the meaningful characteristic of the concept of “strategic management of the enterprise” is a process based strategies for rational allocation of resources, which will allow the company to achieve the desired state of competitiveness in the long run. A review of the economic literature on the essence of the definition of “enterprise competitiveness”. Taking into account the opinions of well-known scientists, it is proved that the competitiveness of the enterprise is a set of opportunities of the enterprise to effectively use its resource potential for the production and sale of competitive products (services) in order to obtain the desired results. In the course of the analysis of the substantive characteristics of the definition of “strategic management” and “competitiveness of the enterprise”, revealed the essence of the concept of “strategic management of enterprise competitiveness”, which is proposed to be considered as a continuous and multifaceted process, which is implemented through the categories of unity, coherence and internal consistency of strategic decisions of human capital, focus on obtaining long-term competitive advantages in the market with timely adjustment of goals and strategies, which will help the company to choose in a timely manner ways of innovation, structural adjustment or crisis management. This gave grounds for systematization and identification of specific features of this concept in accordance with the principles of management (the principle of self-organization, the principle of complexity, the principle of perspective, the principle of diversification, the principle of phasing and cyclicality, the principle of resource reservation, the principle of priority, the principle of reflection). In conditions of fierce competition there is a need to form a mechanism for strategic management of enterprise competitiveness, which will ensure the effective operation of the enterprise in the long run on the competitive advantages, which will create an opportunity for the company to act effectively and efficiently by developing and implementing competitors.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject стратегічне управління en_US
dc.subject конкурентоспроможність підприємства en_US
dc.subject принципи en_US
dc.subject механізм en_US
dc.subject модель en_US
dc.subject стратегія en_US
dc.subject підприємство en_US
dc.subject strategic management en_US
dc.subject enterprise competitiveness en_US
dc.subject principles en_US
dc.subject mechanism en_US
dc.subject model en_US
dc.subject strategy en_US
dc.subject enterprise en_US
dc.title Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект en_US
dc.title.alternative Strategic management of enterprise competitiveness: theoretical aspect en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу