DSpace Repository

Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації

Show simple item record

dc.contributor.author Чикало, Інна Василівна
dc.contributor.author Chykalo, Inna
dc.date.accessioned 2021-04-30T07:22:09Z
dc.date.available 2021-04-30T07:22:09Z
dc.date.issued 2020-07
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/28
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-18
dc.identifier.citation Чикало І. В. Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації / І. В.Чикало // Економічний простір. – 2020. – № 156. – С. 104-108. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6317
dc.description.abstract UK: У статті розглянуто питання формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону. Висвітлено власні та делеговані повноваження ОТГ у сфері освіти, наведено трактування дефініцій «опорна школа», «філія опорної школи», «спроможна освітня мережа». Проаналізовано показники фінансової спроможності освітньої мережі ОТГ Тернопільської області. Виокремлено об’єднані територіальні громади Тернопільської області із найкращими показниками фінансової спроможності освітньої мережі та об’єднані територіальні громади, у яких ці показники найгірші. Згруповано фактори впливу на формування спроможної освітньої мережі об’єднаної територіальної громади із виокремленням основних індикаторів, в розрізі кожної групи факторів. Наведено практичні рекомендації щодо формування фінансово спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад Тернопільської області. en_US
dc.description.abstract EN: Reforming the education system on the basis of decentralization opens up new opportunities and sets certain requirements for the organization of activities in this area. At present, local governments have significant powers and functions for independent decision-making, under their own responsibility and with all available resources to ensure the provision of quality and affordable basic secondary education that meets approved state educational standards in the area. This actualize the issue of forming a capable educational network of the united territorial community, the effectiveness of which will determine the quality of educational services both at the level of the united territorial community and at the regional level. The aim is to summarize the theoretical provisions and identify practical recommendations for the formation of a capable educational network of united territorial communities of the region based on the factors that determine its condition. The study used tools: monographic method (in the interpretation of definitions capable educational network, support school, branch of the support school), analysis (in the study of the index of financial capacity of the educational network of the united territorial communities of Ternopil region); grouping (when dividing the powers of united territorial communities in the field of education into own and delegated; when separating groups of united territorial communities with a deficit and surplus of the education budget depending on the class size in schools), graphic (for visual presentation of the obtained results of scientific research). The article considers the formation of a viable educational network of united territorial communities of the region. The own and delegated powers of the united territorial communities in the field of education are highlighted, the definitions of “primary school”, “branch of the basic school”, “capable educational network” are interpreted. Indicators of financial capacity of the educational network of the united territorial communities of Ternopil region are analyzed. The factors of influence on the formation of a capable educational network of the united territorial community are grouped with the separation of the main indicators, in the context of each group of factors. Practical recommendations for the formation of a financially viable educational network of united territorial communities of Ternopil region are given in the article.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject опорна школа en_US
dc.subject філія опорної школи en_US
dc.subject спроможна освітня мережа en_US
dc.subject освітня субвенція en_US
dc.subject індекс фінансової спроможності шкільної освітньої мережі об’єднаної територіальної громади en_US
dc.subject фактори формування спроможної освітньої мережі en_US
dc.subject освітня інфраструктура об’єднаної територіальної громади en_US
dc.subject asic school en_US
dc.subject branch of the support school en_US
dc.subject capable educational network en_US
dc.subject educational subvention en_US
dc.subject index of financial capacity of the school educational network of the united territorial community en_US
dc.subject factors of formation of the capable educational network en_US
dc.subject educational infrastructure of the united territorial community en_US
dc.title Формування спроможної освітньої мережі об’єднаних територіальних громад регіону в умовах децентралізації en_US
dc.title.alternative Formation of a capable educational network of a united territorial communities of the region in the conditions of decentralization en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account