00 DSpace/Manakin Repository

Бюджетування діяльності державних закладів вищої освіти: місце та передумови запровадження

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Свірко, Світлана Володимирівна
dc.contributor.author Svirko, Svitlana
dc.contributor.author Тростенюк, Тетяна Михайлівна
dc.contributor.author Trosteniuk, Tetiana
dc.date.accessioned 2020-02-27T08:38:23Z
dc.date.available 2020-02-27T08:38:23Z
dc.date.issued 2019-06
dc.identifier DOI 10.30838/ P.ES.2224.040719.161.541
dc.identifier http://economicspace.pgasa.dp.ua/article/view/196149
dc.identifier JEL: H52, I22, I23, I28
dc.identifier.citation Свірко С. В. Бюджетування діяльності державних закладів вищої освіти: місце та передумови запровадження / С. В. Свірко, Т. М. Тростенюк // Економічний простір. – 2019. – № 146. – С. 161-175. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2737
dc.description.abstract UK: В досліджені здійснюється ідентифікація місця і ролі бюджетування в сучасному механізмі управління державним закладом вищої освіти. Визначено, що запровадження бюджетування в процесі постановки управлінського обліку державного закладу вищої освіти має здійснюватися з урахуванням сталої традиції кошторисного планування, яка існує в межах столітньої практики не тільки господарювання установ соціальної сфери, а й обліку виконання кошторису. Встановлено, що поняття центрів кошторисної відповідальності є новим, оскільки в межах сучасного кошторисного процесу такий термін відсутній. Власне назва передбачає визначення принципу побудови порядку відповідальності за виконання кошторисів. Зважаючи на існуючі форми кошторисів, кошторисними центрами відповідальності можуть бути: за індивідуальним кошторисом – кожний державний заклад вищої освіти; за зведеним кошторисом – відповідні головні розпорядники бюджетних коштів. Очевидним є те, що сформований кошторис за кожною бюджетною програмою фактично є кошторисом відповідних структурних підрозділів, що виконують ці програми. Здійснивши аналіз літератури, було встановлено що підходи до трактування поняття “бюджетування” зустрічаються переважним чином у спеціалізованій літературі з управлінського обліку виробничої сфери. На основі опрацювання існуючих підходів інтерпретації поняття “бюджетування” в цілому пропонується під бюджетуванням діяльності державного закладу вищої освіти розуміти процес формування та виконання бюджетів різного рівня та об’єктного спрямування вищевказаних суб’єктів господарювання з метою досягнення встановлених короткострокових цілей та стратегічної мети. Розглянувши змістовне наповнення центрів відповідальності в контексті діяльності державних закладів вищої освіти було сформульовано поняття “центри відповідальності”, які являють собою структурні підрозділи установи (навчальні факультети та інститути, наукові відділи, відділи матеріального забезпечення, збуту, маркетингу, бухгалтерія, плановий відділ тощо), що перебувають під керівництвом управлінців середньої ланки, які несуть особисту відповідальність за результати їх роботи. Виділено типи центрів відповідальності: 1) за функціями, що виконуються центрами відповідальності: основні та допоміжні; 2) за обсягом повноважень та відповідальності: центри витрат; центри доходів; центри фінансових результатів; центри фінансової відповідальності. en_US
dc.description.abstract EN: The research identifies the place and role of budgeting in the modern mechanism of management of a state institution of higher education. It is determined that the introduction of budgeting in the process of setting up a management accounting of a state higher education institution should be carried out taking into account the sustainable tradition of budget planning, which exists within the limits of a hundred years of practice not only managing social institutions, but also accounting for the implementation of the budget. It is established that the concept of centers of accountability is new because there is no such term within the framework of the current budgeting process. The name itself implies defining the principle of constructing the order of responsibility for the implementation of the estimates. Taking into account the existing forms of estimates, the estimated centers of responsibility may be: each state higher education institution for an individual estimate; the corresponding main spending units by the consolidated estimate. It is obvious that the estimated budget for each budget program is in fact the budget of the relevant structural units implementing these programs. After analyzing the literature, it was found that approaches to the interpretation of the concept of "budgeting" are found mainly in the specialized literature on management accounting of the production sphere. On the basis of elaboration of existing approaches of interpretation of the concept of "budgeting" in general, it is suggested under the budgeting of the activity of a state higher education institution to understand the process of formation and implementation of budgets of different levels and the objective direction of the above entities in order to achieve the set short-term goals and strategic goals. Considering the meaningful filling of the centers of responsibility in the context of the activity of state institutions of higher education, the concept of "centers of responsibility" were formulated, which are the structural subdivisions of the institution (educational faculties and institutes, scientific departments, departments of material support, sales, marketing, accounting, planning department, etc.) under the leadership of middle managers who are personally responsible for the results of their work. The types of centers of responsibility are distinguished: 1) by functions performed by the centers of responsibility: basic and auxiliary; 2) in terms of powers and responsibilities: cost centers; revenue centers; centers of financial results; centers of financial responsibility.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject державні заклади вищої освіти en_US
dc.subject бюджетування en_US
dc.subject центри відповідальності en_US
dc.subject управлінський облік en_US
dc.subject кошторисне планування en_US
dc.subject state higher education institutions en_US
dc.subject budgeting en_US
dc.subject centers of responsibility en_US
dc.subject management accounting en_US
dc.subject budget planning en_US
dc.title Бюджетування діяльності державних закладів вищої освіти: місце та передумови запровадження en_US
dc.title.alternative Budgeting of the activities of public higher education institutions: role and prerequisites for implementation en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу