00 DSpace/Manakin Repository

Сучасний інструментарій оцінки конкурентоспроможності підприємства

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гаркуша, Владислава Олександрівна
dc.contributor.author Гаркуша, Владислава Александровна
dc.contributor.author Harkusha, Vladyslavа
dc.contributor.author Іванієнко, Віктор Васильович
dc.contributor.author Иваниенко, Виктор Васильевич
dc.contributor.author Ivanienko, Victor
dc.date.accessioned 2020-02-10T12:01:10Z
dc.date.available 2020-02-10T12:01:10Z
dc.date.issued 2019-12
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/23_2019/39.pdf
dc.identifier.citation Гаркуша В. О. Сучасний інструментарій оцінки конкурентоспроможності підприємства / В. О. Гаркуша, В. В. Іванієнко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 23. – С. 250-259. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2587
dc.description.abstract UK: У статті проаналізовано різні підходи до трактування концепції «конкурентоспроможність». Досліджено аналітичні методи розрахунку конкурентоспроможності підприємства та сформовано алгоритм оцінки конкурентоспроможності як для національних, так і для міжнародних компаній на основі розглянутих аналітичних методів. Проведена систематизація аналітичних методів та інструментів управління конкурентоспроможністю підприємства, досліджено фактори виробництва та інструменти забезпечення конкурентоспроможності. Здійснено розрахунок показників ефективності виробничої діяльності, фінансового стану підприємства, конкурентоспроможності товару та ефективності організації збуту та просування продукції на прикладі конкретної компанії. Виконано аналіз впливу найвагоміших факторів на конкурентоспроможність суб’єкта господарювання та наведено приклад дослідження зовнішнього середовища країни. en_US
dc.description.abstract RU :В статье проанализированы различные подходы к трактовке концепции «конкурентоспособность». Исследованы аналитические методы расчета конкурентоспособности предприятия и сформирован алгоритм оценки конкурентоспособности как для национальных, так и для международных компаний на основе рассмотренных аналитических методов. Проведена систематизация аналитических методов и инструментов управления конкурентоспособностью предприятия, исследованы факторы производства и инструменты обеспечения конкурентоспособности. Осуществлен расчет показателей эффективности производственной деятельности, финансового состояния предприятия, конкурентоспособности товара и эффективности организации сбыта и продвижения продукции на примере конкретной компании. Выполнен анализ влияния значимых факторов на конкурентоспособность субъекта хозяйствования и приведен пример исследования внешней среды страны.
dc.description.abstract EN: The relevance of this topic determines the need to consider the tools for improving the competitiveness of the company in the current internationalization conditions for effective evaluation of firm’s business activity. As the profound transformation of economic relations along with widespread globalization stipulates the study of such economic concepts as “competitiveness” and “tools for assessing competitiveness” in accordance with modern business conditions. The article is devoted to investigation of the analytical methods of enterprise competitiveness’s assessment for both national and international companies that is extremely crucial in modern tough conditions of competition. The article analyzes various approaches to the interpretation of the concept of “competitiveness”. Ana lytical methods for calculating the competitiveness of an enterprise were investigated and an algorithm for assessing competitiveness for both national and international companies was formed on the basis of the considered analytical methods. The systematization of analytical methods and tools for managing the enterprise’s competitiveness had been carried out, production factors and tools for ensuring competitiveness have been investigated. The calculation of different indicators of production activity, the financial condition of the enterprise, the competitiveness of the goods and the effectiveness of the organization of sales and promotion of products on the example of a specific company were given. The analysis of the influence of significant factors on the competitiveness of a business entity was carried out. In the process of conducting research analysis of the system of financial, economic, production and marketing indicators of the enterprise, Fisher's formula, formula of weighted arithmetic mean were used. The performed analysis of the essence of concept competitiveness and investigation of factors that influence the competitive advantage of each company managed not only to determine the level and structure of indicators of firm’s competitiveness but also identified ways of improving the overall financial, economic and marketing situation of the enterprise.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject конкурентоспроможність en_US
dc.subject конкурентні переваги en_US
dc.subject аналітичні методи аналізу en_US
dc.subject інтегральний коефіцієнт рівня конкурентоспроможності en_US
dc.subject конкурентоспособность en_US
dc.subject конкурентные преимущества en_US
dc.subject аналитические методы анализа en_US
dc.subject интегральный коэффициент уровня конкурентоспособности en_US
dc.subject competitiveness en_US
dc.subject competitive advantages en_US
dc.subject analytical methods of analysis en_US
dc.subject integral coefficient of level of competitiveness en_US
dc.title Сучасний інструментарій оцінки конкурентоспроможності підприємства en_US
dc.title.alternative Современный инструментарий оценки конкурентоспособности предприятия en_US
dc.title.alternative Modern tools for enterprise competitiveness assessment en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу