DSpace Repository

Креативні індустрії Німеччини та перспективи розвитку креативного сектору економіки України

Show simple item record

dc.contributor.author Чмут, Анна Володимирівна
dc.contributor.author Чмут, Анна Владимировна
dc.contributor.author Chmut, Anna
dc.contributor.author Синякова, Катерина Миколаївна
dc.contributor.author Синякова, Екатерина Николаевна
dc.contributor.author Syniakova, Kateryna
dc.contributor.author Грицина, Владислав Володимирович
dc.contributor.author Грицина, Владислав Владимирович
dc.contributor.author Hrytsyna, Vladyslav
dc.date.accessioned 2020-01-02T09:05:16Z
dc.date.available 2020-01-02T09:05:16Z
dc.date.issued 2019-08
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/09.pdf
dc.identifier.citation Чмут А. В. Креативні індустрії Німеччини та перспективи розвитку креативного сектору економіки України / А. В. Чмут, К. М. Синякова, В. В. Грицина // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 48-53. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2330
dc.description.abstract UK: У статті досліджено сучасні підходи до розуміння сутності понять «креативна економіка» та «креативні індустрії». Визначена проблематика компаративної оцінки показників розвитку креативних індустрій різних країн, що пов’язана з різним підходом до їх класифікації. Представлена класифікація креативних індустрій з урахуванням підходів різних країн. Визначені основні тенденції розвитку креативних індустрій в країнах світу, зокрема в Німеччині. На прикладі Німеччини проаналізовано основні показники розвитку креативних індустрій: визначено валову додану вартість галузей та прослідковано її динаміку, наведено структуру креативних індустрій, кількість підприємств та кількість зайнятих у галузі. На основі проведеного дослідження визначено основні тенденції та напрямки розвитку креативних індустрій для України. en_US
dc.description.abstract RU: В статье исследованы современные подходы к пониманию сущности понятий «креативная экономика» и «креативные индустрии». Определенна проблематика компаративной оценки показателей развития креативных индустрий разных стран, которая связана с различным подходом к их классификации. Представлена классификация креативных индустрий с учетом подходов разных стран. Определены основные тенденции развития креативных индустрий в странах мира и отдельно в Германии. На примере Германии проанализированы основные показатели развития креативных индустрий: представлена валовая добавленная стоимость отраслей и ее динамика, проанализирована процентная структура креативных индустрий, количество предприятий и количество занятых в отрасли. С учетом проведенного исследования определены основные тенденции и направления развития креативных индустрий для Украины.
dc.description.abstract EN: The article investigates modern approaches to understanding the essence of the of “creative economy” and “creative industries” concepts. The problems of comparative estimation of indicators of creative industries development in different countries, connected with different approaches to their classification are determined. The classification of creative industries is presented, taking into account the approaches in different countries (British approach, German approach, UNCTAD approach). The main tendencies of creative industries development in the different countries are determined. Among the developed countries, the leading exporters of creative goods are the USA, France, Italy, Great Britain and Germany. The Germany case in creative industries development is analyzed. The Germany creative sector of the economy is actively developing and generating more than 100 billion euro of gross added value, while providing more than 1 million jobs to the employees. The main indicators of the creative industries development in Germany are analyzed: the gross added value of the industries and its dynamics is determined, the structure of the country's creative submarkets, the number of enterprises and the number of employees in the industry are presented. Average number of employees and amount of revenue per employee for creative industries were calculated. It was defined that companies of German creative industries mostly refer to small or micro enterprises. Average revenue per employee among creative companies is higher than average on overall economics. In the context of comparative analysis, the Ukrainian market of creative goods and services has been analyzed. In particular, it is determined that the export of Ukrainian creative goods is increasing yearly. According to UNCTAD classification, creative products from the category “design”, “publishing”, “applied art” were most exported from Ukraine. The main markets for the Ukrainian creative goods are Europe (78%) and Asia (22%). The indicators of foreign trade with the largest export partners are presented. Taking into account the conducted research, the main tendencies and directions of creative industries development for Ukraine are determined.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject креативна економіка en_US
dc.subject креативні індустрії en_US
dc.subject постіндустріальна економіка en_US
dc.subject креативная экономика en_US
dc.subject креативне индустрии en_US
dc.subject постиндустриальная економика en_US
dc.subject creative economy en_US
dc.subject creative industries en_US
dc.subject culture industries en_US
dc.subject classification of creative industries en_US
dc.subject post-industrial economy en_US
dc.title Креативні індустрії Німеччини та перспективи розвитку креативного сектору економіки України en_US
dc.title.alternative Креативные индустрии Германии и перспективы развития креативного сектора экономики Украины en_US
dc.title.alternative Creative industries in Germany and perspectives of creative sector development of the economy in Ukraine en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account