DSpace Repository

Аналіз послуг інтерактивних музеїв Польщі та України

Show simple item record

dc.contributor.author Бєлікова, Марина Володимирівна
dc.contributor.author Беликова, Марина Владимировна
dc.contributor.author Byelikova, Maryna
dc.date.accessioned 2019-12-19T07:41:02Z
dc.date.available 2019-12-19T07:41:02Z
dc.date.issued 2019-04
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/19_2019/17.pdf
dc.identifier.citation Бєлікова М. В. Аналіз послуг інтерактивних музеїв Польщі та України / М. В. Бєлікова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 19. – С. 104-110. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2269
dc.description.abstract UK: Стаття присвячена аналізу послуг двох інтерактивних музеїв України та Польщі. Інтерактивні музеї є одними з найактивніших реформаторів своєї діяльності. Проблема збільшення пропускної здатності та покращання комфортності відвідування була вирішена Центром науки «Коперник» шляхом архітектурних та дизайнерських змін. Для вирішення подібної проблеми Музей «Експериментаніум» переїхав до більш просторої будівлі. Аналіз музейних послуг показав сильні сторони обох музейних закладів – високу якість обслуговування, зокрема наявність онлайн-бронювання, розроблені унікальні продукти, цінову політику, комфортні умови для відвідувачів з інвалідністю. Музей популярної науки і техніки «Експериментаніум» орієнтований на відвідування родинами та дитячими групами. У Центрі науки «Коперник» подібні спецпропозиції відсутні, квитки розраховані на індивідуальні та групові відвідування виставок, лабораторій, планетарію, театру роботів. Більш високі ціни на квитки в «Копернику», ніж в «Експериментаніумі», можна пояснити такими макроекономічними чинниками, як рівень життя в Польщі. Українські музеї повинні використовувати досвід цих музеїв у вирішенні власних управлінських проблем. en_US
dc.description.abstract RU: Статья посвящена анализу услуг двух интерактивных музеев Украины и Польши. Интерактивные музеи являются одними из самых активных реформаторов своей деятельности. Проблема увеличения пропускной способности и улучшения комфортности посещения была решена Центром науки «Коперник» путем архитектурных и дизайнерских изменений. Для решения подобной проблемы Музей «Експериментаниум» переехал в более просторное здание. Анализ музейных услуг выявил сильные стороны обоих музейных учреждений – высокое качество обслуживания, в частности наличие онлайн-бронирования, разработанные уникальные продукты, ценовую политику, комфортные условия для посетителей с инвалидностью. Музей популярной науки и техники «Экспериментаниум» ориентирован на посещение семьями и детскими группами. В Центре науки «Коперник» подобные спецпредложения отсутствуют, билеты рассчитаны на индивидуальные и групповые посещения выставок, лабораторий, планетария, театра роботов. Более высокие цены на билеты в «Копернике», чем в «Экспериментаниуме», можно объяснить такими макроэкономическими факторами, как уровень жизни в Польше. Украинские музеи должны использовать опыт этих музеев в решении собственных управленческих проблем.
dc.description.abstract EN: Thе article is dedicated to analyze the services of interactive museums of Ukraine and Poland. The interactive museums are the most active reformers of their activities. The problem of increasing of the trafic and improving of the comfort conditions of their visiting was solved through architectural and design changes by the Copernicus Science Center. The Experimentanium Museum moved to a larger building to solve this problem. In order to enhance the quality of experience for visitors, the entire entrance to the main Copernicus building was reorganised. New doors were installed, and the hall and the cloakrooms to improve functionality were rebuilted for growing numbers of visitors. The Copernicus entrance gates were modernised and the conditions for entry to exhibitions were changed. Electronic tickets featuring QR codes and introduced online ticket sales were introduced. Tickets purchased online were delivered by email, so visitors could print them at home or simply scan the QR code on their smartphone to gain entry. The Copernicus planetarium was modernised, where the entrance was reorganised. The projectors andinstalled state-of-theart equipment to provide the finest quality screenings were upgraded. The familiar exhibits were modified to present them in new, improved formats and contexts. The brand new exhibits were created, designed and built from scratch at the Copernicus Science Centre. The analysis of museum services found out the strengths of both museums – high quality of service, the availability of online booking, developed unique products, pricing, comfortable conditions for visitors with disabilities. The museum of popular science and technology “Experimentanium” is focused on visiting by families and children's groups. There are no such special offers at the Copernicus Science Center, tickets are provided for individual and group visits of exhibitions, laboratories, planetarium, theater of robots. Higher ticket prices in Copernicus than in Experimentanium can be explained by macroeconomic factors as the standards of living in Poland. Ukrainian museums should use the experience of these museums in solving their own managerial problems.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject музеї en_US
dc.subject інтерактивні музеї en_US
dc.subject відвідуваність en_US
dc.subject музейні послуги en_US
dc.subject музейний продукт en_US
dc.subject спецпропозиції en_US
dc.subject музеи en_US
dc.subject интерактивные музеи en_US
dc.subject посещаемость en_US
dc.subject музейные услуги en_US
dc.subject музейный продукт en_US
dc.subject спецпредложения en_US
dc.subject museums en_US
dc.subject interactive museums en_US
dc.subject attendance en_US
dc.subject museum services en_US
dc.subject museum product en_US
dc.subject special affers en_US
dc.title Аналіз послуг інтерактивних музеїв Польщі та України en_US
dc.title.alternative Анализ услуг интерактивных музеев Польши и Украины en_US
dc.title.alternative Analysis of Polish and Ukrainian interactive museum services en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account