DSpace Repository

Використання методу аналізу ієрархій у swot-діагностиці маркетингового середовища підприємства на прикладі українського виробника антивірусного програмного забезпечення

Show simple item record

dc.contributor.author Голіцин, Андрій Миколайович
dc.contributor.author Голицин, Андрей Николаевич
dc.contributor.author Holitsyn, Аndrii
dc.contributor.author Репнікова, Ірина Павлівна
dc.contributor.author Репникова, Ирина Павловна
dc.contributor.author Repnikova, Iryna
dc.date.accessioned 2019-12-12T08:42:07Z
dc.date.available 2019-12-12T08:42:07Z
dc.date.issued 2019-05
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/20_2019/26.pdf
dc.identifier.citation Голіцин А. М. Використання методу аналізу ієрархій у swot-діагностиці маркетингового середовища підприємства на прикладі українського виробника антивірусного програмного забезпечення / А. М. Голіцин, І. П. Репнікова // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 20. – С. 160-170. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2204
dc.description.abstract UK: У статті наведено дослідження зовнішнього та внутрішнього середовища підприємства, використовуючи метод аналізу ієрархій Т. Сааті (МАІ), доповнений модифікованою матрицею SPACE та матрицею Х. Вайхріха для визначення стратегічних позицій підприємства на прикладі ТОВ «Олайті Сервіс», що виробляє антивірусне програмне забезпечення. Запропоновано альтернативний шлях стратегічного розвитку підприємства з огляду на його сильні та слабкі сторони, визначені за допомогою SWOT-аналізу. Свідомий вибір методу аналізу ієрархій (МАІ) як математичного інструмента системного підходу до складних проблем прийняття рішень обґрунтований можливістю фахівцю, що приймає рішення, в інтерактивному режимі знайти таку альтернативу, яка найкращим чином узгоджується з його розумінням суті проблеми та вимогами до її вирішення. Практичне значення застосування цього методу та супутніх методів становить суттєвий науковий інтерес та зумовлює актуальність дослідження. en_US
dc.description.abstract RU: В статье представлено исследование внешней и внутренней среды предприятия, используя метод анализа иерархий Т. Саати (МАI), дополненный модифицированной матрицей SPACE и матрицей Х. Вайхриха для определения стратегических позиций предприятия на примере ООО «Олайти Сервис», которое разрабатывает антивирусное программное обеспечение. Предложен альтернативный путь развития предприятия, основываясь на его сильных и слабых сторонах, определенных с помощью SWOT-анализа. Сознательный выбор метода анализа иерархий (МАІ) как математического инструмента системного подхода к сложным проблемам принятия решений обоснован возможностью специалисту, который принимает решения, в интерактивном режиме найти такую альтернативу, которая наилучшим образом согласуется с его видением сути проблемы и требованиями к ее решению. Практическое значение использования данного метода и сопутствующих представляет существенный научный интерес и обуславливает актуальность исследования.
dc.description.abstract EN: This article presents the research of exogenous and endogenous environment of the company using method of analysis of Saati hierarchies (MAI) which is supplemented by modified matrix of SPACE analysis and interactive matrix of Heinz Weihrich for determination of strategic positions of the company by reference to the ТМ Zillya! owned by the «OLAYTI SERVIS» Ltd that produces antivirus software whith own core. The company exists more than nine years on the Ukrainian market and is one of the fist and the only home enterprises. It was suggested an alternative way of strategic development based on strong and week sides of the company which were determined by SWOT analysis. More that semicentennial history of this enough popular instrument and formidable experience accumulated by the practitioners of marketing researches contain the number of essential changes of SWOT analysis and allow to perform strategic analyses of business more effective. The vectors of new ways of growth are the proposals of the authors in this article followed before the defining of the segments of target audience which need a cybersecurity in a digital environment, assortment of the software, comparative description of main competitors in the IT market. Deliberate choice of the method of analysis of Saati hierarchies as a mathematical instrument of system approach to the complicated problems of taking a decision substantiated by the opportunity of the specialist that make decisions best find such an alternative in the interactive mode which co-ordinates with his appreciation of the backbone of the problem and demands to its solution. Analysis by Saati continues by using modified SPACE matrix which demonstrated sufficient attractiveness of the economic sector and the difficulties connected with promotion of the products. This method determined the defense strategy close to conservative that is used by the company. The instrument of the filtration of the opportunities (Weihrich model) was used as a conceptual basis of methodical analysis that relieves the collation of external threats and opportunities with the internal weeks and strength. The practical using of such method and concomitant methods have a substantial scientific interest and specifies the relevance of research.
dc.language.iso uk en_US
dc.subject метод аналізу ієрархій (МАІ) en_US
dc.subject антивірусне програмне забезпечення en_US
dc.subject аналіз ризиків en_US
dc.subject SWOT-аналіз en_US
dc.subject матриця SPACE en_US
dc.subject метод експертних оцінок en_US
dc.subject метод анализа иерархий (MAI) en_US
dc.subject антивирусное программное обеспечение en_US
dc.subject анализ рисков en_US
dc.subject SWOT-анализ en_US
dc.subject матрица SPACE en_US
dc.subject метод экспертных оценок en_US
dc.subject method of analysis of Saati hierarchies (MAI) en_US
dc.subject antivirus software en_US
dc.subject risk analysis en_US
dc.subject SWOT analysis en_US
dc.subject SPACE matrix en_US
dc.subject expert assessments method en_US
dc.title Використання методу аналізу ієрархій у swot-діагностиці маркетингового середовища підприємства на прикладі українського виробника антивірусного програмного забезпечення en_US
dc.title.alternative Использование метода анализа иерархий в swot-диагностике маркетинговой среды предприятия на примере украинского производителя антивирусного программного обеспечения en_US
dc.title.alternative Applying analytic hierarchy process for swot-diagnostics of marketing environment using the example of the domestic enterprise that produces antivirus software en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account