dc.contributor.author |
Біла, Ірина Сергіївна |
|
dc.contributor.author |
Била, Ирина Сергеевна |
|
dc.contributor.author |
Bila, Irina |
|
dc.contributor.author |
Насікан, Ніна Іванівна |
|
dc.contributor.author |
Насикан, Нина Ивановна |
|
dc.contributor.author |
Nasikan, Nina |
|
dc.date.accessioned |
2019-12-10T11:28:52Z |
|
dc.date.available |
2019-12-10T11:28:52Z |
|
dc.date.issued |
2019-05 |
|
dc.identifier |
http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/20_2019/09.pdf |
|
dc.identifier.citation |
Біла І. С. Ієрархія суб'єктів управління бізнес-середовищем: держава – бізнес-асоціації – підприємства / І. С. Біла, Н. І. Насікан // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 20. – С. 53-58. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2183 |
|
dc.description.abstract |
UK: Розвинене бізнес-середовище є передумовою використання потенціалу бізнесу, підвищення ефективності і стабільності економічної системи, посилення позицій країни на міжнародному рівні. Сучасне ринкове бізнес-середовище характеризується складністю через наявність великої кількості чинників, які перебувають у різних комбінаціях; взаємозв'язком і взаємозумовленістю чинників його формування та розвитку; невизначеністю в умовах неповноти інформації про зовнішнє середовище; багатоваріантністю розвитку середовища через складність прогнозу дії його чинників у стратегічному періоді; динамізмом та мінливістю. Останнє зумовлює необхідність його управління, ефективність якого визначається адекватністю дій суб’єктів управління. Ця стаття присвячена ієрархії основних суб’єктів управління бізнес-середовищем – державі, бізнес-асоціаціям та підприємствам. Автори доходять висновку, що держава у цьому ланцюзі відносин має найбільші можливості впливу на умови функціонування бізнесу, бізнес-асоціації є «сполучним елементом» – захисником та лобістом бізнесового сектору перед державою, тоді як випробувачем сформованого бізнес-середовища виступають суб’єкти господарювання – підприємства, головною функцією яких є створення імпульсу для змін у ньому. |
en_US |
dc.description.abstract |
RU: Развитая бизнес-среда является предпосылкой использования потенциала бизнеса, повышения эффективности и стабильности экономической системы, усиления позиций страны на международном уровне. Современная рыночная бизнес-среда характеризуется сложностью из-за наличия большого количества факторов, которые находятся в разных комбинациях; взаимосвязью и взаимообусловленностью факторов ее формирования и развития; неопределенностью в условиях неполноты информации о внешней среде; многовариантностью развития среды из-за сложности спрогнозировать действие его факто-ров в стратегическом периоде; динамизмом и изменчивостью. Последнее вызывает необходимость его управления, эффективность которого определяется адекватностью действий субъектов управления. Статья посвящена иерархии основных субъектов управления бизнес-средой – государству, бизнес-ассоциациям и предприятиям. Авторы приходят к выводу, что государство в этой цепи взаимоотношений имеет наибольшие возможности влияния на условия функционирования бизнеса, бизнес-ассоциации являются «связующим элементом» – защитником и лоббистом бизнес-сектора перед государством, тогда как испытателем сформированной бизнес-среды выступают субъекты хозяйствования – предприятия, главной функцией которых является создание импульса для изменений в нем. |
|
dc.description.abstract |
EN: The business-environment is a set of all external factors of the enterprise, which significantly affect its functioning. The business-environment consists of a set of institutional and regulatory conditions in which the business operates. The developed business-environment is a prerequisite for using business potential, increasing the efficiency and stability of the economic system, and strengthening the position of the country on the international level. The current market business-environment is characterized by complexity due to the presence of a large number of factors that are in different combinations; the interconnection and interdependence of the factors of its formation and development; uncertainty in the conditions of incomplete information about the external environment; multivariate environmental development due to the complexity of predicting the effect of its factors in the strategic period; dynamism and variability. The latter determines the need for its management. Under the management of the business-environment, the authors understand the process of targeted direct or indirect influence on the external factors of business functioning with a view to addressing the problems of socio-economic development. The effectiveness of management of the business-environment is determined by the adequacy of the actions of management entities. This article is devoted to the hierarchy of the main subjects of business-environment management – the state, business-associations and enterprises, whose effective interaction in the market conditions is a guarantee of business success, a factor of the adequacy of the business-environment. Each of these entities is able to influence the external factors of business functioning, with a set of tools, goals and objectives. Consensus the authors conclude that the state in this chain of relationships has the greatest possible influence on the conditions of business, the business-association is a «connecting element» – a defender and lobbyist of the business sector to the state, while the subject of the business is the test of the established business-environment – enterprises whose main function is to create an impulse for changes in it. |
|
dc.language.iso |
uk |
en_US |
dc.subject |
бізнес-середовище |
en_US |
dc.subject |
управління бізнес-середовищем |
en_US |
dc.subject |
держава |
en_US |
dc.subject |
бізнес-асоціації |
en_US |
dc.subject |
підприємство |
en_US |
dc.subject |
бізнес |
en_US |
dc.subject |
бізнесовий сектор |
en_US |
dc.subject |
бизнес-среда |
en_US |
dc.subject |
управление бизнес-средой |
en_US |
dc.subject |
государство |
en_US |
dc.subject |
бизнес-ассоциации |
en_US |
dc.subject |
деловой сектор |
en_US |
dc.subject |
предприятие |
en_US |
dc.subject |
бизнес |
en_US |
dc.subject |
business-environment |
en_US |
dc.subject |
business-environment management |
en_US |
dc.subject |
state |
en_US |
dc.subject |
business-association |
en_US |
dc.subject |
enterprises |
en_US |
dc.subject |
business |
en_US |
dc.subject |
business sector |
en_US |
dc.title |
Ієрархія суб'єктів управління бізнес-середовищем: держава – бізнес-асоціації – підприємства |
en_US |
dc.title.alternative |
Иерархия субъектов управления бизнес-средой: государство – бизнес-ассоциации – предприятия |
en_US |
dc.title.alternative |
Hierarchy of subjects of business-environment management: the state – business-associations – enterprises |
en_US |
dc.type |
Article |
en_US |