Показати скорочений опис матеріалу
| dc.contributor.author | Ярошенко, Олена Іванівна | |
| dc.contributor.author | Yaroshenko, Olena | |
| dc.contributor.author | Верстяк, Андрій Васильович | |
| dc.contributor.author | Verstiak, Andrii | |
| dc.contributor.author | Скращук, Лариса Вікторівна | |
| dc.contributor.author | Skrashchuk, Larysa | |
| dc.contributor.author | Маханець, Любов Леонідівна | |
| dc.contributor.author | Makhanets, Liubov | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-05T08:30:27Z | |
| dc.date.available | 2025-12-05T08:30:27Z | |
| dc.date.issued | 2025-08 | |
| dc.identifier | https://economic-prostir.com.ua/article/204-czyfrova-analitychna-platforma-dlya-upravlinnya-yakistyu-osvitnih-poslug-u-vyshhyh-navchalnyh-zakladah/ | |
| dc.identifier | DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.363-370 | |
| dc.identifier.citation | Цифрова аналітична платформа для управління якістю освітніх послуг у вищих навчальних закладах / О. І. Ярошенко, А. В. Верстяк, Л. В. Скращук, Л. Л. Маханець // Економічний простір. – 2025. – № 204. – С. 363-370 | uk_UA |
| dc.identifier.uri | http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16455 | |
| dc.description.abstract | UK: Розроблено аналітичну платформу для управління якістю освітніх послуг на базі R Shiny фреймворку, яка забезпечує інтерактивну візуалізацію академічних даних та підтримку прийняття управлінських рішень у вищих навчальних закладах України. Система реалізована з використанням модульної архітектури та включає шість основних аналітичних модулів для моніторингу показників якості навчання, успішності та відвідуваності студентів з урахуванням специфіки національної системи оцінювання. Платформа забезпечує порівняльний аналіз між спеціальностями, групами, предметами, а інтерактивні візуалізації з деталізованими підказками дозволяють виявляти тенденції академічних досягнень та проблемні зони освітнього процесу. Система підтримує експорт результатів у стандартні формати, автоматичне оновлення показників та забезпечує кросплатформну сумісність. Тестування підтвердило скорочення часу аналізу та значну економію коштів на аналітичному програмному забезпеченні, що робить рішення доступним для широкого кола освітніх установ. | uk_UA |
| dc.description.abstract | EN: This research presents the development of a digital analytics platform for educational services quality management based on the R Shiny framework, specifically designed to provide interactive visualization of academic data and robust support for evidence-based decision-making processes in Ukrainian higher education institutions. The system employs a carefully designed modular architecture incorporating six primary analytical modules that enable comprehensive monitoring of critical educational metrics, including learning quality indicators, student success rates, and attendance patterns, while accounting for the unique characteristics of the Ukrainian national assessment system and state-funded and contract-based funding. The platform facilitates comparative analysis across academic specialties, student groups, individual subjects, and funding types through statistical methodologies that ensure accurate interpretation of performance metrics regardless of group size variations. Interactive visualizations enhanced with detailed tooltip functionality enable educational administrators to identify academic achievement trends, detect performance anomalies, and pinpoint problematic areas within the educational process requiring immediate intervention. The system architecture supports seamless data export capabilities to standard formats, including CSV and Excel, provides automatic indicator updates, and ensures cross-platform compatibility through web-based accessibility. Comprehensive validation testing demonstrates the platform's effectiveness in improving educational quality management processes, including a significant reduction in analysis time compared to traditional manual approaches, substantial cost savings by eliminating expensive commercial analytical software licensing requirements, and enhanced accessibility to advanced analytics capabilities for institutions with limited technical resources. The open-source nature of the solution promotes transparency, reproducibility, and widespread adoption across diverse educational contexts while maintaining high standards of data security and system reliability essential for handling sensitive academic information. | |
| dc.language.iso | uk | uk_UA |
| dc.publisher | ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" | uk_UA |
| dc.publisher | Український державний університет науки і технологій | |
| dc.subject | академічна аналітика | uk_UA |
| dc.subject | R Shiny | uk_UA |
| dc.subject | інтерактивна візуалізація | uk_UA |
| dc.subject | управління якістю освіти | uk_UA |
| dc.subject | бізнес-інтелект в освіті | uk_UA |
| dc.subject | інформаційні системи | uk_UA |
| dc.subject | цифрові технлогії | uk_UA |
| dc.subject | освітні дані | uk_UA |
| dc.subject | academic analytics | uk_UA |
| dc.subject | digital technologies | uk_UA |
| dc.subject | interactive visualization | uk_UA |
| dc.subject | educational data | uk_UA |
| dc.subject | educational quality management | uk_UA |
| dc.subject | business intelligence in education | uk_UA |
| dc.subject | information systems | uk_UA |
| dc.title | Цифрова аналітична платформа для управління якістю освітніх послуг у вищих навчальних закладах | uk_UA |
| dc.title.alternative | Digital analytics platform for educational services quality management in higher education institutions | uk_UA |
| dc.type | Article | uk_UA |