00 DSpace/Manakin Repository

Цифрова аналітична платформа для управління якістю освітніх послуг у вищих навчальних закладах

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Ярошенко, Олена Іванівна
dc.contributor.author Yaroshenko, Olena
dc.contributor.author Верстяк, Андрій Васильович
dc.contributor.author Verstiak, Andrii
dc.contributor.author Скращук, Лариса Вікторівна
dc.contributor.author Skrashchuk, Larysa
dc.contributor.author Маханець, Любов Леонідівна
dc.contributor.author Makhanets, Liubov
dc.date.accessioned 2025-12-05T08:30:27Z
dc.date.available 2025-12-05T08:30:27Z
dc.date.issued 2025-08
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/204-czyfrova-analitychna-platforma-dlya-upravlinnya-yakistyu-osvitnih-poslug-u-vyshhyh-navchalnyh-zakladah/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.363-370
dc.identifier.citation Цифрова аналітична платформа для управління якістю освітніх послуг у вищих навчальних закладах / О. І. Ярошенко, А. В. Верстяк, Л. В. Скращук, Л. Л. Маханець // Економічний простір. – 2025. – № 204. – С. 363-370 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16455
dc.description.abstract UK: Розроблено аналітичну платформу для управління якістю освітніх послуг на базі R Shiny фреймворку, яка забезпечує інтерактивну візуалізацію академічних даних та підтримку прийняття управлінських рішень у вищих навчальних закладах України. Система реалізована з використанням модульної архітектури та включає шість основних аналітичних модулів для моніторингу показників якості навчання, успішності та відвідуваності студентів з урахуванням специфіки національної системи оцінювання. Платформа забезпечує порівняльний аналіз між спеціальностями, групами, предметами, а інтерактивні візуалізації з деталізованими підказками дозволяють виявляти тенденції академічних досягнень та проблемні зони освітнього процесу. Система підтримує експорт результатів у стандартні формати, автоматичне оновлення показників та забезпечує кросплатформну сумісність. Тестування підтвердило скорочення часу аналізу та значну економію коштів на аналітичному програмному забезпеченні, що робить рішення доступним для широкого кола освітніх установ. uk_UA
dc.description.abstract EN: This research presents the development of a digital analytics platform for educational services quality management based on the R Shiny framework, specifically designed to provide interactive visualization of academic data and robust support for evidence-based decision-making processes in Ukrainian higher education institutions. The system employs a carefully designed modular architecture incorporating six primary analytical modules that enable comprehensive monitoring of critical educational metrics, including learning quality indicators, student success rates, and attendance patterns, while accounting for the unique characteristics of the Ukrainian national assessment system and state-funded and contract-based funding. The platform facilitates comparative analysis across academic specialties, student groups, individual subjects, and funding types through statistical methodologies that ensure accurate interpretation of performance metrics regardless of group size variations. Interactive visualizations enhanced with detailed tooltip functionality enable educational administrators to identify academic achievement trends, detect performance anomalies, and pinpoint problematic areas within the educational process requiring immediate intervention. The system architecture supports seamless data export capabilities to standard formats, including CSV and Excel, provides automatic indicator updates, and ensures cross-platform compatibility through web-based accessibility. Comprehensive validation testing demonstrates the platform's effectiveness in improving educational quality management processes, including a significant reduction in analysis time compared to traditional manual approaches, substantial cost savings by eliminating expensive commercial analytical software licensing requirements, and enhanced accessibility to advanced analytics capabilities for institutions with limited technical resources. The open-source nature of the solution promotes transparency, reproducibility, and widespread adoption across diverse educational contexts while maintaining high standards of data security and system reliability essential for handling sensitive academic information.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject академічна аналітика uk_UA
dc.subject R Shiny uk_UA
dc.subject інтерактивна візуалізація uk_UA
dc.subject управління якістю освіти uk_UA
dc.subject бізнес-інтелект в освіті uk_UA
dc.subject інформаційні системи uk_UA
dc.subject цифрові технлогії uk_UA
dc.subject освітні дані uk_UA
dc.subject academic analytics uk_UA
dc.subject digital technologies uk_UA
dc.subject interactive visualization uk_UA
dc.subject educational data uk_UA
dc.subject educational quality management uk_UA
dc.subject business intelligence in education uk_UA
dc.subject information systems uk_UA
dc.title Цифрова аналітична платформа для управління якістю освітніх послуг у вищих навчальних закладах uk_UA
dc.title.alternative Digital analytics platform for educational services quality management in higher education institutions uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу