00 DSpace/Manakin Repository

Інтеграція штучного інтелекту та цифрових рішень у підготовку студентів інженерних спеціальностей

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Сазанішвілі, Зоя Віталіївна
dc.contributor.author Sazanishvili, Zoia
dc.contributor.author Мацюк, Ірина Миколаївна
dc.contributor.author Matsiuk, Iryna
dc.contributor.author Вернер, Ілля Володимирович
dc.contributor.author Verner, Illia
dc.contributor.author Поваляєва, Вікторія Олегівна
dc.contributor.author Povaliaieva, Viktoriia
dc.date.accessioned 2025-11-10T11:16:59Z
dc.date.available 2025-11-10T11:16:59Z
dc.date.issued 2025-10
dc.identifier http://uajcea.pgasa.dp.ua/article/view/342737
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.051125.108.1197
dc.identifier.citation Інтеграція штучного інтелекту та цифрових рішень у підготовку студентів інженерних спеціальностей / З. В. Сазанішвілі, І. М. Мацюк, І. В. Вернер, В. О. Поваляєва // Український журнал будівництва та архітектури. – 2025. – № 5. – С. 108-114 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16367
dc.description.abstract UK: У статті досліджується вплив цифрових технологій на сучасний навчальний процес та їхнє значення у формуванні нових методичних підходів до викладання. Особлива увага приділяється інтеграції цифрових освітніх платформ, використанню штучного інтелекту, адаптивного навчання та інноваційних мультимедійних ресурсів. Автори аналізують ключові переваги цифровізації освіти, серед яких персоналізація навчального процесу, підвищення рівня залученості студентів та оптимізація системи оцінювання знань. Також розглядаються можливі ризики, зокрема необхідність розвитку цифрових компетентностей викладачів, забезпечення кібербезпеки та адаптація освітніх матеріалів до швидкозмінного технологічного середовища. Мета статті – аналіз сучасних освітніх технологій та методів, що застосовуються в умовах цифрової трансформації освіти. Особливу увагу приділено визначенню основних переваг і викликів використання цифрових інструментів у навчальному процесі. У статті також розглядаються перспективи вдосконалення педагогічних підходів з урахуванням інноваційних технологій та їх вплив на якість навчання. Висновки. Результати дослідження свідчать про те, що цифровізація освіти відкриває значні можливості для покращення навчального процесу, підвищення рівня залученості студентів та персоналізації освітніх програм. Разом із цим виявлено низку проблем, серед яких – необхідність вдосконалення цифрових компетентностей викладачів, забезпечення кібербезпеки та адаптація навчальних матеріалів під нові технології. З огляду на це, подальші дослідження мають бути спрямовані на розробку оптимальних методик інтеграції цифрових технологій у навчальний процес, підвищення рівня цифрової грамотності педагогів та створення ефективних механізмів оцінювання впливу цифрових технологій на якість освіти. uk_UA
dc.description.abstract EN: This article examines the impact of digital technologies on the modern learning process and their role in shaping new methodological approaches to teaching. Special attention is given to the integration of digital educational platforms, the use of artificial intelligence, adaptive learning, and innovative multimedia resources. The authors analyze the key benefits of digitalization in education, including the personalization of the learning process, increased student engagement, and the optimization of assessment systems. Additionally, potential risks are considered, such as the need to develop digital competencies among educators, ensure cybersecurity, and adapt educational materials to the rapidly evolving technological environment. The purpose of this study is to analyze modern educational technologies and methods applied within the framework of digital transformation in education. Particular attention is paid to identifying the main advantages and challenges associated with using digital tools in the learning process. The article also explores prospects for improving pedagogical approaches by integrating innovative technologies and their impact on the quality of education. Conclusions. The research findings indicate that the digitalization of education opens up significant opportunities for enhancing the learning process, increasing student engagement, and personalizing educational programs. However, several challenges have been identified, including the need to improve educators' digital competencies, ensure cybersecurity, and adapt learning materials to new technologies. Given these findings, further research should focus on developing optimal methodologies for integrating digital technologies into the educational process, improving educators' digital literacy, and creating effective mechanisms for evaluating the impact of digital technologies on education quality.
dc.description.abstract EN: This article examines the impact of digital technologies on the modern learning process and their role in shaping new methodological approaches to teaching. Special attention is given to the integration of digital educational platforms, the use of artificial intelligence, adaptive learning, and innovative multimedia resources. The authors analyze the key benefits of digitalization in education, including the personalization of the learning process, increased student engagement, and the optimization of assessment systems. Additionally, potential risks are considered, such as the need to develop digital competencies among educators, ensure cybersecurity, and adapt educational materials to the rapidly evolving technological environment. The purpose of this study is to analyze modern educational technologies and methods applied within the framework of digital transformation in education. Particular attention is paid to identifying the main advantages and challenges associated with using digital tools in the learning process. The article also explores prospects for improving pedagogical approaches by integrating innovative technologies and their impact on the quality of education. Conclusions. The research findings indicate that the digitalization of education opens up significant opportunities for enhancing the learning process, increasing student engagement, and personalizing educational programs. However, several challenges have been identified, including the need to improve educators' digital competencies, ensure cybersecurity, and adapt learning materials to new technologies. Given these findings, further research should focus on developing optimal methodologies for integrating digital technologies into the educational process, improving educators' digital literacy, and creating effective mechanisms for evaluating the impact of digital technologies on education quality.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject цифровізація освіти uk_UA
dc.subject адаптивне навчання uk_UA
dc.subject оцінювання знань uk_UA
dc.subject персоналізація навчання uk_UA
dc.subject цифрові освітні платформи uk_UA
dc.subject методи викладання uk_UA
dc.subject цифрова грамотність uk_UA
dc.subject мультимедійні ресурси uk_UA
dc.subject цифрові технології uk_UA
dc.subject штучний інтелект uk_UA
dc.subject education digitalization
dc.subject teaching methods
dc.subject knowledge assessment
dc.subject digital literacy
dc.subject personalized learning
dc.subject multimedia resources
dc.subject artificial intelligence
dc.subject digital technologies
dc.subject adaptive learning
dc.subject ,digital educational platforms
dc.title Інтеграція штучного інтелекту та цифрових рішень у підготовку студентів інженерних спеціальностей uk_UA
dc.title.alternative Implementation of artificial intelligence products in the educational process of master's training uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу