DSpace Repository

Термінологія понять в системі управління бізнес-процесами підприємств

Show simple item record

dc.contributor.author Карачина, Наталія Петрівна
dc.contributor.author Karachyna, Nataliia
dc.contributor.author Терещенко, В. Е.
dc.contributor.author Tereshchenko, Vitaliy
dc.contributor.author Штанько, Олександр Сергійович
dc.contributor.author Shtanko, Oleksandr
dc.date.accessioned 2025-07-29T10:31:41Z
dc.date.available 2025-07-29T10:31:41Z
dc.date.issued 2025-06
dc.identifier https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/47_2025/12.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.47-10
dc.identifier.citation Карачина Н. П. Термінологія понять в системі управління бізнес-процесами підприємств / Н. П. Карачина, В. Е. Терещенко, О. С. Штанько // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2025. – № 2(47). – С. 68-72 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15890
dc.description.abstract UK: В статті приділено увагу термінологічному аналізу понять проблематики бізнес-процесів підприємств. Розкрито трактування сутності категорій «бізнес-процес» і «управління бізнес-процесами». Обґрунтували, що бізнес-процес – це сукупність взаємопов'язаних дій, які за допомогою використання відповідних технологій дають можливість перетворити ресурси у результати, що є цінним для споживачів і сприяють підвищенню вартості підприємства. Визначили, що управління бізнес-процесами – це цілеспрямований вплив власників та менеджменту підприємства на бізнес-процеси для удосконалення та підвищення їх ефективності, що сприяє реалізації стратегічних і оперативних цілей. Обгрунтовано, що оптимізація бізнес-процесів може здійснюватись двома пріоритетними шляхами: еволюційним – через постійне удосконалення та революційним – через радикальні зміни. Визначено, що основними методами підвищення ефективності бізнес-процесів на сучасних підприємствах є реінжиніринг (радикальні та швидкі зміни) та оптимізація (поступове покращенні існуючих процесів). uk_UA
dc.description.abstract EN: The article examines and clarifies the terminology related to concepts in the enterprise business process management system. It discloses the interpretation of the essence of the “business process” and “business process management” categories. Business processes consist of interrelated actions utilising appropriate technologies to transform inputs (resources) into outputs (results) valuable to consumers, thereby contributing to enterprise value growth. The investigation reveals that business process management includes the targeted influence of process owners and top management on business processes to optimise them and increase productivity, contributing to achieving business goals. Business processes at an enterprise fall into four main categories. Core business processes generate income and define the enterprise's primary activities. Supporting business processes include activities that ensure production and maintain infrastructure. Management and development business processes focus on the actions of management and top management, encompassing the primary functions of management. The authors substantiate that optimising business processes is a key element of organisational development, which includes steps to identify, analyse, and improve existing processes based on goals such as increasing profits and productivity and reducing costs. The research shows that business processes can be improved in two main ways: through evolutionary methods, which involve continuous improvement, and through revolutionary approaches, which require radical changes. The evolutionary method applies when businesses do not require significant changes, while the revolutionary method is appropriate for deep transformations, such as fully automating processes or launching new products. Revolutionary optimisation, known as reengineering, ensures that processes are adapted to modern technologies, avoiding the application of new tools to outdated methods. The research demonstrates that businesses primarily improve their processes through two methods: reengineering, which involves making radical and rapid changes, and optimisation, which focuses on gradually enhancing existing processes.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject бізнес-процес uk_UA
dc.subject підприємство uk_UA
dc.subject оптимізація uk_UA
dc.subject реінжиніринг uk_UA
dc.subject управління uk_UA
dc.subject business process uk_UA
dc.subject reengineering uk_UA
dc.subject optimization uk_UA
dc.subject management uk_UA
dc.subject enterprise uk_UA
dc.title Термінологія понять в системі управління бізнес-процесами підприємств uk_UA
dc.title.alternative Terminology of concepts in the business process management system of enterprises uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account