00 DSpace/Manakin Repository

Науково-методичні засади формування комунікаційної політики підприємства в системі маркетингу інновацій

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Орлова, Катерина Євгеніївна
dc.contributor.author Orlova, Kateryna
dc.contributor.author Царук, Ірина Михайлівна
dc.contributor.author Tsaruk, Iryna
dc.contributor.author Очередько, Максим Віталійович
dc.contributor.author Ocheredko, Maksym
dc.date.accessioned 2025-07-22T10:49:54Z
dc.date.available 2025-07-22T10:49:54Z
dc.date.issued 2025-06
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/202-naukovo-metodychni-zasady-formuvannya-komunikaczijnoyi-polityky-pidpryyemstva-v-systemi-marketyngu-innovaczij/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.202.202-207
dc.identifier.citation Орлова К. Є. Науково-методичні засади формування комунікаційної політики підприємства в системі маркетингу інновацій / К. Є. Орлова, І. М. Царук, М. В. Очередько // Економічний простір. – 2025. – № 202. – С. 202-207 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15862
dc.description.abstract UK: У статті розглянуто особливості формування комунікаційної політики підприємства в системі маркетингу інновацій. Визначено, що за сучасних умов господарювання одним з пріоритетних напрямів розвитку підприємства є інноваційне його спрямування. Досягнення ефективності такого розвитку передбачає забезпечення результативного просування, що визначає роль маркетингу інновацій. Запропоновано авторський підхід до визначення маркетингу інновацій та узагальнено його особливості порівняно із традиційним маркетингом. З’ясовано, що однією з рис маркетингу інновацій є високий рівень вимог до ефективності комунікації зі стейкхолдерами, що ставить особливий наголос на формуванні комунікаційної політики підприємства. Визначено, що метою комунікаційної політики в системі маркетингу інновацій є забезпечення конкурентоспроможності підприємства на засадах інноваційного розвитку шляхом встановлення ефективних внутрішніх і зовнішніх комунікацій. Узагальнено науково-методичні засади формування комунікаційної політики, що включають цілі, напрями, підходи, принципи та інструменти. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article considers the peculiarities of formation of enterprise communication policy in the system of innovations marketing. It was defined that the conditions of uncertainty, turbulence, and competition aggravation have led to an increased importance of innovative direction of enterprise development. Achieving the efficiency of such development envisages its effective promotion, that defines the role of innovations marketing. The authors’ approach to the definition of innovations marketing was formed. It is suggested to define innovations marketing as a systemic consumer-oriented activity of the enterprise aimed at the identification of the possible niches and directions of innovative development, as well as at the promotion of economic entity activities in this sphere. The key features of innovations marketing which distinguish it from the traditional marketing were generalized. It was substantiated that one of the peculiarities of innovations marketing is a high level of requirements to the efficiency of communication with stakeholders, which defines the role of communication policy. The communication policy is considered as the activities performed to inform and remind consumers about the company’s product, form a positive image, and establish mutually beneficial relationships with counterparties. The purpose of the communication policy in the innovations marketing system is defined as ensuring enterprise competitiveness on the basis of innovative development by establishing efficient internal and external communications. The scientific and methodical foundations of communication policy formation were generalized, including goals, directions (internal and external), approaches (product-oriented, consumer-oriented, system), principles and tools. The key principles include the following: reasonableness, goal-orientation, alternativeness, efficiency, scientific-based, systematicity, adaptability, and evolutionism. The tools of communication policy are divided into three groups, such as basic, synthetic, and innovative. The role of marketing information systems is outlined.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject комунікаційна політика uk_UA
dc.subject маркетинг uk_UA
dc.subject науково-методичні засади uk_UA
dc.subject маркетинг-менеджмент uk_UA
dc.subject маркетинг інновацій uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject communication policy uk_UA
dc.subject scientific and methodical foundations uk_UA
dc.subject innovations marketing uk_UA
dc.subject marketing management uk_UA
dc.subject marketing uk_UA
dc.subject innovations uk_UA
dc.title Науково-методичні засади формування комунікаційної політики підприємства в системі маркетингу інновацій uk_UA
dc.title.alternative Scientific and methodical foundations of enterprise communication policy formation in the system of innovations marketing uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу