DSpace Repository

Сучасні підходи до вивчення вищої математики у закладах вищої освіти

Show simple item record

dc.contributor.author Вітюк, Антоніна Вікторівна
dc.contributor.author Vityuk, Antonina
dc.contributor.author Федченко, Юлія Степанівна
dc.contributor.author Fedchenko, Yuliaa
dc.contributor.author Коновенко, Надія Григорівна
dc.contributor.author Konovenko, Nadiia
dc.date.accessioned 2025-07-04T09:34:31Z
dc.date.available 2025-07-04T09:34:31Z
dc.date.issued 2025-06
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/201-suchasni-pidhody-do-vyvchennya-vyshhoyi-matematyky-u-zakladah-vyshhoyi-osvity/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.201.281-287
dc.identifier.citation Вітюк А. В. Сучасні підходи до вивчення вищої математики у закладах вищої освіти / А. В. Вітюк, Ю. С. Федченко, Н. Г. Коновенко // Економічний простір. – 2025. – № 201. – С. 281-287 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15817
dc.description.abstract UK: У статті проаналізовано сучасні підходи до викладання вищої математики в умовах трансформації освітнього простору. Висвітлено переваги інтерактивного навчання, гейміфікації, проєктної діяльності та цифрових технологій. Окрему увагу приділено застосуванню математичних програм і розвитку міждисциплінарних зв’язків. Підкреслюється важливість формування практичних навичок і критичного мислення студентів. Розглянуто умови ефективного дистанційного навчання та потребу оновлення педагогічних підходів. Досліджено інноваційні методики оцінювання компетентностей і системи індивідуалізації процесу. Проаналізовано світовий досвід інтеграції математичних дисциплін у професійно-орієнтоване навчання. Висвітлено взаємозв’язок психологічних аспектів сприйняття математики й результативності навчання. Запропоновано шляхи модернізації викладання відповідно до вимог ринку праці. uk_UA
dc.description.abstract EN: This article explores innovative approaches to teaching higher mathematics in the context of modern educational transformation. The relevance of the topic is determined by the growing demand for new methods of mathematical instruction that meet the requirements of digitalization and interdisciplinary integration. The purpose of the study is to identify effective strategies for enhancing student engagement and comprehension in higher mathematics courses. The research methodology is based on the analysis of pedagogical practices, including the implementation of interactive learning, gamification, project-based tasks, and digital tools. Special attention is paid to the use of mathematical software such as GeoGebra, Mathematica, and Wolfram Alpha, which enables students to visualize abstract concepts and develop practical problem-solving skills. The study reveals that the transition from traditional lecture-based instruction to active learning formats significantly increases student motivation, fosters teamwork, and strengthens their ability to apply mathematical knowledge in real-life scenarios. The integration of collaborative learning and visual materials also contributes to the improvement of educational outcomes. The results demonstrate the necessity of incorporating interdisciplinary elements into the curriculum, particularly in combining mathematics with physics, economics, and computer science. Such an approach helps students grasp theoretical material more thoroughly and apply it in professional practice. Furthermore, the development of students' critical thinking, self-organization, and mathematical modeling abilities is enhanced through interactive and technology-supported environments. The practical value of this article lies in its applicability to university educators and curriculum developers seeking to modernize mathematics education. It provides a comprehensive overview of contemporary teaching techniques and emphasizes the importance of aligning educational content with the competencies required in the digital age.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject вища математика uk_UA
dc.subject міждисциплінарність uk_UA
dc.subject інтерактивне навчання uk_UA
dc.subject математичне моделювання uk_UA
dc.subject цифрові технології uk_UA
dc.subject гейміфікація uk_UA
dc.subject mathematicalmodeling uk_UA
dc.subject highermathematics uk_UA
dc.subject interactivelearning uk_UA
dc.subject digitaltechnologies uk_UA
dc.subject gamification uk_UA
dc.subject interdisciplinaryapproach uk_UA
dc.title Сучасні підходи до вивчення вищої математики у закладах вищої освіти uk_UA
dc.title.alternative Modern approaches to teaching higher mathematics in higher education institutions uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account