dc.contributor.author |
Нодь, Оршоя Ласлівна |
|
dc.contributor.author |
Nod, Orshoia |
|
dc.contributor.author |
Стегней, Маріанна Іванівна |
|
dc.contributor.author |
Stehnei, Marianna |
|
dc.contributor.author |
Бергхауер, Олександр Олександрович |
|
dc.contributor.author |
Berghaue, Sándor |
|
dc.date.accessioned |
2025-06-04T11:02:25Z |
|
dc.date.available |
2025-06-04T11:02:25Z |
|
dc.date.issued |
2025-04 |
|
dc.identifier |
https://economic-prostir.com.ua/article/200-rozvytok-gotelno-restorannogo-obslugovuvannya-v-konteksti-rozvytku-czyfrovoyi-ekonomiky-ta-yevrointegracziyi/ |
|
dc.identifier |
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.200.221-226 |
|
dc.identifier.citation |
Нодь О. Л. Розвиток готельно-ресторанного обслуговування в контексті розвитку цифрової економіки та Євроінтеграції / О. Л. Нодь, М. І. Стегней, О. О. Бергхауер // Економічний простір. – 2025. – № 200. – С. 221-226 |
uk_UA |
dc.identifier.uri |
http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15548 |
|
dc.description.abstract |
UK: У статті досліджено особливості розвитку готельно-ресторанного обслуговування у контексті цифровізації в умовах перспектив Євроінтеграції. Проведено аналіз тенденцій упровадження цифрових технологій на підприємствах готельно-ресторанного бізнесу та основні бар’єри, які стримують процеси цифровізації. Визначено особливості цифрової адаптації готельного та ресторанного бізнесу. Проаналізовано тенденції впровадження цифрових технологій у готельно-ресторанну індустрію та основні бар’єри, які стримують процеси цифровізації. Запропоновано стратегічні напрями цифровізації готельно-ресторанного бізнесу, що включають оптимізацію бізнес-процесів, розвиток сучасних логістичних форматів, ефективні комунікаційні стратегії та моніторинг нових ринкових можливостей відповідно до європейських стандартів. Інтеграція цих технологій підвищує персоналізацію послуг, зміцнює довіру клієнтів і забезпечує адаптацію підприємств до динамічних ринкових умов ЄС. |
uk_UA |
dc.description.abstract |
EN: The aim of this article is to explore the prospects of hotel and restaurant services development in the context of digitalization, analyze the features of digital adaptation in the hotel and restaurant business, and the activity of hospitality enterprises in implementing modern digital technologies within the framework of European Integration prospects. The article analyzes the main challenges faced by the hotel sector due to the COVID-19 pandemic and the ongoing war since 2022. Particular attention is given to the digitalization processes as a key factor in adaptation and enhancing the competitiveness of Ukrainian enterprises within the context of European integration. The trends in the implementation of digital technologies in the hotel and restaurant industry and the key barriers hindering digitalization processes are analyzed. The main barriers to the implementation of digital technologies are identified, including the high cost of integration, a shortage of qualified personnel, economic instability, and cybersecurity threats. Strategic directions for the digitalization of the hotel and restaurant business are proposed, including the optimization of business processes, the development of modern logistics formats, effective communication strategies, and the monitoring of new market opportunities in line with European standards. The study confirms the growing role of digital technologies in the development of hotel and restaurant services. The implementation of automation, artificial intelligence, big data analytics, CRM systems, and mobile platforms contributes to the harmonization of business processes in line with European standards. The integration of these technologies enhances service personalization, strengthens customer trust, and ensures the adaptation of enterprises to the dynamic market conditions of the EU. Moreover, digital solutions support the implementation of ecological initiatives and sustainable development. The use of innovative approaches allows the hotel and restaurant business to maintain competitiveness, support Ukraine's integration processes with the EU, and introduce advanced development models in the hospitality industry. |
|
dc.language.iso |
uk |
uk_UA |
dc.publisher |
ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" |
uk_UA |
dc.publisher |
Український державний університет науки і технологій |
|
dc.subject |
готельно-ресторанне обслуговування |
uk_UA |
dc.subject |
готельно-ресторанний бізнес |
uk_UA |
dc.subject |
Євроінтеграція |
uk_UA |
dc.subject |
цифрова економіка |
uk_UA |
dc.subject |
цифрові технології |
uk_UA |
dc.subject |
інновації |
uk_UA |
dc.subject |
hotel and restaurant services |
uk_UA |
dc.subject |
digital economy |
uk_UA |
dc.subject |
hotel and restaurant business |
uk_UA |
dc.subject |
digital technologies |
uk_UA |
dc.subject |
innovations |
uk_UA |
dc.subject |
European integration |
uk_UA |
dc.title |
Розвиток готельно-ресторанного обслуговування в контексті розвитку цифрової економіки та "вроінтеграції |
uk_UA |
dc.title.alternative |
Development of hotel and restaurant services in the context of digital economy development and European integration |
uk_UA |
dc.type |
Article |
uk_UA |