00 DSpace/Manakin Repository

Інтеграція соціальної відповідальності у систему операційного менеджменту: виклики, перспективи та стратегічне значення у сучасних умовах

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Грідін, Олександр Володимирович
dc.contributor.author Hridin, Oleksandr
dc.date.accessioned 2025-05-13T11:07:52Z
dc.date.available 2025-05-13T11:07:52Z
dc.date.issued 2025-02
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/46_2025/7.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.46-5
dc.identifier.citation Грідін О. В. Інтеграція соціальної відповідальності у систему операційного менеджменту: виклики, перспективи та стратегічне значення у сучасних умовах / О. В. Грідін // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2025. – № 1(46). – С. 33-41. uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15345
dc.description.abstract UK: Наукова стаття присвячена дослідженню проблеми інтеграції принципів соціальної відповідальності у систему операційного менеджменту. Встановлено, що соціальна відповідальність бізнесу в Україні, здебільшого, має епізодично несистемний характер і переважно спрямована на покращення корпоративної репутації без перетворення на довготривалу практику. Визначені притаманні для українських організацій риси соціально відповідального бізнесу. Встановлено, що організації які є соціально відповідальними здатні швидше адаптуватися до перманентних змін ринку, оскільки мають кращу репутацію та довіру з боку суспільства. Визначені й охарактеризовані ключові напрями та стратегічні орієнтири соціальної відповідальності бізнесу. Аргументовано доведено, що організації, які послідовно дотримуються принципів соціальної відповідальності в операційному менеджменті, отримують низку переваг, які забезпечують їхню конкурентоспроможність та довгострокову стійкість. Визначені основні методи оцінки ефективності соціальної відповідальності. uk_UA
dc.description.abstract EN: The scientific article is devoted to the study of the problem of the feasibility of integrating the principles of social responsibility into the operational management system in order to ensure a balance between economic efficiency, environmental sustainability and social obligations of business, as well as to promote long-term development and increase competitiveness. It has been established that the social responsibility of business in Ukraine, for the most part, has an episodic non-systemic nature and is mainly aimed at improving corporate reputation without transforming into a long-term practice, which significantly distinguishes it from the established approaches and practices adopted in developed countries of the world. The features of socially responsible business inherent in Ukrainian organizations have been determined. It has been argued that in current realities, the social responsibility of business is becoming an integral part of a successful development strategy, which includes measures aimed at supporting society, protecting the environment, ensuring decent working conditions and adhering to ethical norms. The statement that socially responsible organizations are able to adapt faster to permanent market changes, as they have a better reputation and trust from society, and investing in environmental technologies and social projects helps them avoid losses and additional costs in the future, is substantiated. The key areas and strategic guidelines of business social responsibility are identified and characterized. It is established that operational management encompasses planning, organization, control and improvement of business processes to achieve the strategic goals of the organization, and social responsibility, in turn, adds important ethical and environmental elements to their list. It is noted that organizations that consistently adhere to the principles of social responsibility in operational management receive a number of advantages that ensure their competitiveness and long-term sustainability. The main methods for assessing the effectiveness of social responsibility are identified, the application of which allows organizations not only to control their own efficiency, but also to increase the trust of consumers, investors and partners.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject соціальна відповідальність uk_UA
dc.subject соціальні ініціативи uk_UA
dc.subject соціальні проєкти uk_UA
dc.subject бізнес-процеси uk_UA
dc.subject ефективність uk_UA
dc.subject розвиток uk_UA
dc.subject операційний менеджмент uk_UA
dc.subject development uk_UA
dc.subject operational management uk_UA
dc.subject efficiency uk_UA
dc.subject social responsibility uk_UA
dc.subject social initiatives uk_UA
dc.subject social projects uk_UA
dc.subject business processes uk_UA
dc.title Інтеграція соціальної відповідальності у систему операційного менеджменту: виклики, перспективи та стратегічне значення у сучасних умовах uk_UA
dc.title.alternative Integration of social responsibility into the operational management system: challenges, prospects and strategic importance in modern conditions uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу