DSpace Repository

Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності

Show simple item record

dc.contributor.author Таран, Оксана Миколаївна
dc.contributor.author Taran, Oksana
dc.contributor.author Павлюк, Ю. В.
dc.contributor.author Pavliuk, Yurii
dc.date.accessioned 2025-03-04T09:51:14Z
dc.date.available 2025-03-04T09:51:14Z
dc.date.issued 2025-02
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/198-strategichne-planuvannya-konkurentospromozhnosti-pidpryyemstv-v-umovah-nevyznachenosti/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.198.123-129
dc.identifier.citation Таран О. М. Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності / О. М. Таран, Ю. В. Павлюк // Економічний простір. – 2025. – № 198. – С. 123-129 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14859
dc.description.abstract UK: Проблематика стратегічного планування розвитку конкурентоспроможності українських підприємств в умовах воєнного стану визначається як одна з базових умов збереження системи національної економіки. Відповідно до специфіки воєнного часу, дослідження умов формування конкурентоспроможності стає важливим вектором економічних досліджень. Стаття призначена саме завданням здійснення процесів стратегічного планування для забезпечення конкурентоспроможності українських підприємств в умовах повномасштабної війни. Доведено, що формування конкурентоспроможності бізнесу для українських підприємців спирається на орієнтування не лише на економічні зміни в ринку, але й на ризики воєнного часу, а також виконувати забезпечення не лише бізнесових, але й суспільних завдань в їх функціонуванні. Особливу увагу приділено дослідженню фактичного стану діяльності національних підприємств та основним способам виживання та забезпечення їх конкурентоздатності. Визначено головні напрямки стратегічного планування для діяльності внутрішнього та зовнішнього середовища підприємств в умовах невизначеності та оцінено можливості з реалізації стратегічних векторів планування економічної діяльності воєнного часу. uk_UA
dc.description.abstract EN: The issue of strategic planning for the development of the competitiveness of Ukrainian enterprises in martial law is defined as one of the main conditions for preserving the national economic system. In accordance with the specifics of wartime, an important vector of economic research is the study of the conditions for the formation of competitiveness. The article is intended specifically to solve the tasks of implementing strategic planning processes to ensure the competitiveness of Ukrainian enterprises in conditions of full-scale war. It is proven that the formation of business competitiveness for Ukrainian entrepreneurs is based on an orientation not only to economic changes in the market environment, but also to the risks of wartime and to ensuring not only business, but also social tasks in their functioning. Special attention is paid to the study of the real state of national enterprises and the main ways of survival and ensuring their competitiveness. Most entrepreneurs who continue to work in the country have already adapted to the conditions of war and accepted its risks. Most entrepreneurs consider it possible to maintain the existing scale of business for 2024, provided that there are no possible critical changes. Indicators of general economic sentiment for 2024, unlike 2022, have a slight but positive overall dynamics, although industry business confidence indices remain negative, as does general consumer sentiment. The military situation in 2024 remains the main factor of uncertainty in the development of the competitiveness of Ukrainian companies. However, the decline is characteristic of most sectors of the economy. Large companies, having a larger resource reserve, are in a somewhat better condition than medium-sized and small ones. The main directions of strategic planning of activities are determined for the internal and external environment of enterprises in conditions of uncertainty. The main areas of further ensuring competitiveness for enterprises of the Ukrainian economy during the war are: diversification of activities, cost optimisation, investment in innovations, rational allocation of resources and close cooperation with the state and international partners. The possibilities of implementing strategic vectors of planning economic activity in wartime are determined.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject підприємництво uk_UA
dc.subject невизначеність uk_UA
dc.subject диверсифікація uk_UA
dc.subject стратегічне планування uk_UA
dc.subject невизначеність uk_UA
dc.subject ризики uk_UA
dc.subject страхування uk_UA
dc.subject адаптація uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject entrepreneurship uk_UA
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject diversification uk_UA
dc.subject uncertainty uk_UA
dc.subject strategic planning uk_UA
dc.subject insurance uk_UA
dc.subject uncertainty uk_UA
dc.subject innovation uk_UA
dc.subject risks uk_UA
dc.subject adaptation uk_UA
dc.title Стратегічне планування конкурентоспроможності підприємств в умовах невизначеності uk_UA
dc.title.alternative Strategic planning of competitiveness of enterprises in conditions of uncertainty uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account