00 DSpace/Manakin Repository

Цінова політика підприємства в умовах нестабільності

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Євтушенко, Наталя Олександрівна
dc.contributor.author Yevtushenko, Natalia
dc.contributor.author Василькова, Наталія Володимирівна
dc.contributor.author Vasilkova, Natalia
dc.date.accessioned 2025-02-28T10:05:43Z
dc.date.available 2025-02-28T10:05:43Z
dc.date.issued 2025-01
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/197-czinova-polityka-pidpryyemstva-v-umovah-nestabilnosti/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.197.167-173
dc.identifier.citation Євтушенко Н. О. Цінова політика підприємства в умовах нестабільності / Н. О. Євтушенко, Н. В. Василькова // Економічний простір. – 2025. – № 197. – С. 167-173 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14819
dc.description.abstract UK: У статті доведена роль ціни як складної економічної категорії в процесі управління підприємством та з’ясовано, що вона є важливим елементом маркетингового інструментарію. Розглянуто взаємопов’язані показники, які характеризують динаміку цін на ринку з боку споживачів та виробників: індекс споживчих цін та індекс цін виробників. За результатами аналізу індексів споживчих цін та цін виробників виявлена нестабільна їх динаміка протягом 2016-2024 років з урахуванням окремих періодів, що супроводжувались порушенням рівноваги економічного закону попиту та пропозиції на ринку товарів (послуг) та процесами інфляції. Проведена систематизація чинників впливу на процеси ціноутворення та зроблено відбір найбільш важливих. Обґрунтовано змістовне наповнення поняття «маркетингова цінова політика» підприємства та представлено авторський погляд на її сутнісні характеристики. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article proves the role of price as a complex economic category in enterprise management. It found that it is an essential element of the marketing toolkit. The article considers interrelated indicators that characterize the dynamics of prices on the market from the side of consumers and producers. These include the consumer price index and the producer price index. The indices' analysis (2016-2024) revealed their unstable dynamics. There are also separate periods (2019; 2021) with significant imbalances in the economic law of supply and demand in the goods (services) market and inflationary precursors. The study showed that the growth rates of producer prices are unstable and depend on many factors. In this regard, the authors systematized the factors influencing the pricing processes and selected the most important ones, which can be categorized into two main types: internal and external. The internal factors affecting the pricing decisions of an enterprise are proposed to include, in particular, the mission of the enterprise, strategic and current goals, enterprise costs, pricing principles, human resources, and the image of the enterprise. The external factors of influence are proposed to include the features of the credit and monetary system, the level of inflation, price regulation policy, the market, price elasticity of demand, the supply of goods and services, competitors' activities, the competitive positions of the enterprise, and others. According to the authors, the life cycle stage of goods (services) should be attributed to internal and external pricing factors. The content of an enterprise's "marketing pricing policy" is substantiated, and the author's view on its essential characteristics is presented. Authors suggest that marketing pricing policy is the art of managing enterprise prices based on a set of marketing principles and pricing methods, taking into account the desires and capabilities of consumers, competitors' offers, and the predicted effect of other pricing factors, which helps the enterprise to obtain planned profits in the long term.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject маркетингова цінова політика uk_UA
dc.subject підприємство uk_UA
dc.subject чинники впливу uk_UA
dc.subject прибуток uk_UA
dc.subject ціна uk_UA
dc.subject enterprise uk_UA
dc.subject marketing pricing policy uk_UA
dc.subject influencing factors uk_UA
dc.subject profit uk_UA
dc.subject price uk_UA
dc.title Цінова політика підприємства в умовах нестабільності uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу