00 DSpace/Manakin Repository

Роль соціальних мереж у поширенні фінансової інформації та її вплив на фондовий ринок: на прикладі акцій американської автомобільної компанії TESLA

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Слюсарчук, Лідія Іванівна
dc.contributor.author Slyusarchuk, Lidia
dc.contributor.author Діденко, І. О.
dc.contributor.author Didenko, Ivan
dc.date.accessioned 2025-02-06T13:54:57Z
dc.date.available 2025-02-06T13:54:57Z
dc.date.issued 2024-12
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/196-rol-soczialnyh-merezh-u-poshyrenni-finansovoyi-informacziyi-ta-yiyi-vplyv-na-fondovyj-rynok-na-prykladi-akczij-amerykanskoyi-avtomobilnoyi-kompaniyi-tesla/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.196.225-230
dc.identifier.citation Слюсарчук Л. І. Роль соціальних мереж у поширенні фінансової інформації та її вплив на фондовий ринок: на прикладі акцій американської автомобільної компанії TESLA / Л. І. Слюсарчук, І. О. Діденко // Економічний простір. – 2024. – № 196. – С. 225-230 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14567
dc.description.abstract UK: В статті розглянуто ретроспективний аналіз розвитку соціальних мереж як джерела фінансової інформації, визначено ключові етапи їх еволюції та вплив на фінансові ринки. Розглянуто механізми поширення фінансових новин через платформи соціальних медіа, такі як X (Twitter), Reddit і інші, та їхній вплив на прийняття економічних рішень. Проаналізовано вплив Ілона Маска на поведінку інвесторів щодо акцій Tesla. Досліджено динаміку змін у прийнятті рішень інвесторами під впливом публікацій у соцмережах, а також оцінено ефективність соціальних мереж як інструменту для прогнозування ринкових трендів. Обґрунтовано необхідність вивчення поведінкових аспектів інвесторів у контексті інформаційного впливу соціальних мереж та запропоновано шляхи для мінімізації ризиків, пов'язаних із поширенням публічної думки. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article provides a retrospective analysis of the development of social networks as a source of financial information, identifies key stages of their evolution and impact on financial markets. The study aims to study how the spread of news and rumors through social networks affects investment decision-making, market volatility and economic processes. The mechanisms of financial news dissemination through social media platforms such as X (Twitter), Reddit and others and their impact on economic decision-making are examined. The algorithm of social networks is built on the selection of information for users depending on their interests, activity and network of contacts. Algorithmic systems used in platforms determine what news will reach users and when. This creates the opportunity for the "viral" spread of certain information, when messages quickly gain popularity due to numerous likes, reposts and discussions. Financial news often becomes so "viral", especially if they concern significant events in the market, such as mergers of large corporations or significant fluctuations in stocks. The influence of Elon Musk on the behavior of investors regarding Tesla shares is analyzed. The dynamics of changes in investor decision-making under the influence of publications on social networks is studied, and the effectiveness of social networks as a tool for forecasting market trends is also assessed. The analysis showed that in the short term, the frequency of Musk's tweets is only slightly correlated with changes in the value of the shares, but in the long term, this relationship becomes more pronounced. In particular, the study confirmed the presence of a positive correlation between Musk's activity on social networks and fluctuations in Tesla stock prices, especially at the time of important publications directly related to the company. It is worth noting that not every company or market reacts the same way to activity on social networks. The impact of such information signals varies significantly depending on the sector of the economy and the specifics of the company. The need to study the behavioral aspects of investors in the context of the information influence of social networks is substantiated and ways are proposed to minimize the risks associated with the spread of public opinion.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject соціальні мережі uk_UA
dc.subject Tesla uk_UA
dc.subject інвестори uk_UA
dc.subject фінансовий ринок uk_UA
dc.subject фінансова інформація uk_UA
dc.subject Ілон Маск uk_UA
dc.subject financial information uk_UA
dc.subject Elon Musk uk_UA
dc.subject social networks uk_UA
dc.subject financial market uk_UA
dc.subject investors uk_UA
dc.title Роль соціальних мереж у поширенні фінансової інформації та її вплив на фондовий ринок: на прикладі акцій американської автомобільної компанії TESLA uk_UA
dc.title.alternative The role of social networks in spreading financial information and its impact on the stock market: on the example of shares of the american automobile company TESLA uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу