00 DSpace/Manakin Repository

Галузевий аналіз бренду роботодавця та системи компенсацій: фактори впливу та інструменти

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Рябкова, Ольга Василівна
dc.contributor.author Rіabkova, Olha
dc.date.accessioned 2025-02-05T06:29:53Z
dc.date.available 2025-02-05T06:29:53Z
dc.date.issued 2024-12
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/196-galuzevyj-analiz-brendu-robotodavczya-ta-systemy-kompensaczij-faktory-vplyvu-ta-instrumenty/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.196.84-90
dc.identifier.citation Рябкова О. В. Галузевий аналіз бренду роботодавця та системи компенсацій: фактори впливу та інструменти / О. В. Рябкова // Економічний простір. – 2024. – № 196. – С. 84-90 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14533
dc.description.abstract UK: У статті розглянуто актуальність формування сильного бренду роботодавця у контексті залучення та утримання кваліфікованих працівників, а також його взаємозв’язок із системами компенсацій. Оцінено вплив різних аспектів компенсаційної політики (фінансових і нематеріальних стимулів) на рівень мотивації, ефективність працівників та лояльність до компанії. Особливу увагу приділено аналізу галузевих відмінностей у побудові компенсаційних пакетів, досліджено рейтинги провідних роботодавців України, серед яких виділено компанії секторів ІТ, FMCG, торгівлі, фінансів і фармацевтики. Обґрунтовано вплив компенсаційної політики на бренд роботодавця, з урахуванням потреб сучасних працівників у балансі між роботою та особистим життям, професійному розвитку та матеріальній винагороді. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення систем мотивації персоналу підприємств різних галузей та побудови бренду роботодавця. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article examines the relevance of building a strong employer brand in the context of attracting and retaining qualified employees, as well as its relationship with compensation systems. A compensation package includes not only wages but also additional benefits, bonuses, social guarantees, and other perks that create value for employees. Furthermore, employees value not only the material aspects but also the non-material ones, such as opportunities for career growth, professional development, company culture, and more. It is equally important for employees to have the opportunity to realize their personal lives, which implies maintaining a healthy work-life balance. Therefore, when evaluating a compensation package, whether by current or potential employees, it is necessary to consider factors such as “income” (material aspects), “time” (working time considerations), and “quality” (non-material aspects), which form the elements of a triple constraint. The article assesses the impact of various aspects of compensation policies (financial and non-material incentives) on employee motivation, performance, and loyalty to the company. Special attention is given to analyzing industryspecific differences in building compensation packages, as well as examining the ranking of Ukraine's leading employers based on 2024 data. The study reveals that most companies included in the ranking offer their employees not only a high level of wages but also demonstrate care for their professional development and health. As a result, development and training programs and medical insurance are essential components of a compensation package. Companies with the necessary technical capabilities provide their employees with hybrid or flexible work formats, particularly in the financial and IT sectors. In companies where this is not feasible, employers often provide meals for employees, a common practice in the FMCG sector. For retail companies, employee discounts on products are an integral part of the compensation system. Thus, compensation policies should be designed considering employees' needs for material rewards, professional development, health care, and work-life balance. The research findings can be used to improve motivation systems in enterprises across various industries and to strengthen employer branding.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject бренд роботодавця uk_UA
dc.subject компенсаційна політика uk_UA
dc.subject системи компенсацій uk_UA
dc.subject галузевий аналіз uk_UA
dc.subject мотивація працівників uk_UA
dc.subject industry analysis uk_UA
dc.subject employer brand uk_UA
dc.subject compensation policy uk_UA
dc.subject employee motivation uk_UA
dc.subject compensation systems uk_UA
dc.title Галузевий аналіз бренду роботодавця та системи компенсацій: фактори впливу та інструменти uk_UA
dc.title.alternative Industry analysis of employer brand and compensation system: influencing factors and tools uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу