00 DSpace/Manakin Repository

Інноваційні стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах глобальних ринкових змін

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Опалько, Вікторія Вікторівна
dc.contributor.author Opalko, Viktoriia
dc.contributor.author Дроботова, Марина Володимирівна
dc.contributor.author Drobotova, Marina
dc.contributor.author Сологуб, Мирослава Петрівна
dc.contributor.author Sologub, Miroslava
dc.date.accessioned 2025-01-16T11:54:02Z
dc.date.available 2025-01-16T11:54:02Z
dc.date.issued 2024-11
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/195-innovaczijni-strategiyi-upravlinnya-konkurentospromozhnistyu-pidpryyemstva-v-umovah-globalnyh-rynkovyh-zmin/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.195.122-129
dc.identifier.citation Опалько В. В. Інноваційні стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах глобальних ринкових змін / В. В. Опалько, М. В. Дроботова, М. П. Сологуб // Економічний простір. – 2024. – № 195. – С. 122-129 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14424
dc.description.abstract UK: У статті інтерпретовано поняття стратегії конкурентоспроможності, інноваційні стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства, фактори успіху. Наведено приклади застосування інноваційних стратегій конкурентоспроможності у провідних компаніях світу, зокрема: стратегії продуктово-інноваційного розвитку, технологічного лідерства, цифрової трансформації, гнучкого управління та ін. На основі аналізу конкурентоспроможності провідних міжнародних компаній встановлено, що інноваційні стратегії є ключовим чинником їхнього успіху на глобальному ринку. Визначено фактори успіху таких стратегій: інвестиції в наукові дослідження та розробки, цифрові технології, адаптивність і гнучкість бізнес-моделей, глобальна диверсифікація продуктів і ринків, орієнтація на споживачів та ін. Фактори успіху інноваційних стратегій управління конкурентоспроможністю дозволяють компаніям зберігати свою конкурентоспроможність і відкривати нові можливості для зростання та підтримки лідерських позицій на глобальному ринку. uk_UA
dc.description.abstract EN: In the context of global market changes and technological innovations, the question of rapid adaptation to a transformational environment arises, where technological, social, and economic factors are constantly evolving, creating new challenges and opportunities for business and management. The article elucidates the definition of innovative strategies for managing enterprise competitiveness, which examines the approaches and methods that enable companies to effectively maintain and enhance their competitiveness amid rapid changes and new market challenges. The concepts of competitive advantages and success factors of innovative competitiveness strategies are differentiated. The article explores contemporary innovative competitiveness management strategies, including: product innovation development, technological leadership, digital transformation, agile management, collaboration and partnerships, customer orientation, market expansion, and sustainable development and ESG strategies. Real case studies analyze successful innovative business strategies. The experience of well-known companies demonstrates how different companies effectively use innovative strategies to enhance their competitiveness in the global market. Success factors of innovative competitiveness strategies are identified as key elements that determine the effectiveness of a company's operations and its ability to achieve strategic goals and maintain competitive advantages. Key success factors include: investment in research and development, digital technologies, adaptability and flexibility of business models, integration of sustainability and social responsibility principles, global diversification of products and markets, partnerships and strategic alliances, customer orientation, innovation culture, analysis and utilization of big data (Big Data), effective supply chain management, and optimization of marketing campaigns. Innovative success factors for competitiveness strategies ensure effective entry into international markets, adaptation of products and services to different cultural and regional needs, and contribute to business expansion and profit maximization.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject конкурентоспроможність підприємства uk_UA
dc.subject фактори успіху uk_UA
dc.subject стратегія управління конкурентоспроможністю uk_UA
dc.subject інноваційні стратегії uk_UA
dc.subject індекс лояльності клієнтів uk_UA
dc.subject конкурентні переваги uk_UA
dc.subject enterprise competitiveness uk_UA
dc.subject competitiveness management strategy uk_UA
dc.subject customer loyalty index uk_UA
dc.subject success factors uk_UA
dc.subject innovative strategies uk_UA
dc.subject competitive advantages uk_UA
dc.title Інноваційні стратегії управління конкурентоспроможністю підприємства в умовах глобальних ринкових змін uk_UA
dc.title.alternative Innovative strategies for managing enterprise competitiveness in the context of global market changes uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу