00 DSpace/Manakin Repository

Цифрові платформи як середовище підвищення інноваційності та конкурентоспроможності малих і середніх підприємств у ЄС

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шворак, Людмила Олександрівна
dc.contributor.author Shvorak, Liudmyla
dc.contributor.author Гуменюк, Ярослав Миколайович
dc.contributor.author Humeniuk, Yaroslav
dc.date.accessioned 2024-11-05T12:36:48Z
dc.date.available 2024-11-05T12:36:48Z
dc.date.issued 2024-10
dc.identifier https://economic-prostir.com.ua/article/194-czyfrovi-platformy-yak-seredovyshhe-pidvyshhennya-innovaczijnosti-ta-konkurentospromozhnosti-malyh-i-serednih-pidpryyemstv-u-yes/
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.30838/EP.194.36-42
dc.identifier.citation Шворак Л. О. Цифрові платформи як середовище підвищення інноваційності та конкурентоспроможності малих і середніх підприємств у ЄС / Л. О. Шворак, Я. М. Гуменюк // Економічний простір. – 2024. – № 194. – С. 36-42 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/14011
dc.description.abstract UK: Стаття базується на дослідницькій гіпотезі, що технологічний та інноваційний розвиток малих і середніх підприємств залежить від спроможності інституційної розбудови дієвої системи комерціалізації стартапів за використання потенціалу цифрових платформ. Мета дослідження полягає в розгляді потенціалу цифрових платформ як середовища формування нових типів взаємовідносин сприяти розвитку інноваційності та конкурентоспроможності малих і середніх підприємств у ЄС. Аргументовано, що розвитку ЄС як глобального центру технологічних інновацій і стартапів сприяють: існуюча архітектура їхнього фінансування, включаючи гранти, позики та інвестиції; система взаємопов’язаних інноваційних екосистем та бізнес-інкубаторів; потужна мережа надавачів допоміжних послуг. Ініціатива Startup Europe об’єднує в собі європейські підприємницькі кластери, до складу яких відносяться інноваційні компанії, цифрові технологічні підприємства, стартапи та інші малі і середні підприємства. Встановлено, що на цифрових платформах впроваджуються нові бізнес-моделі для генерування доданої вартості за рахунок формування нової системи взаємовідносин, пов'язаних із виробництвом нових видів даних. Цифрова платформа концептуалізується як інновація, що призводить до створення нової цінності, спрощуючи існуючі взаємодії або оптимізуючи ринкові транзакції. Розглянуто поняття «стартап екосистема», «центр стартапів», «екосистема стартапів» для позначення географічно розмежованого простору підприємницької взаємодії, який акумулює різноманітні фактори виробництва (людські, інформаційні, фінансові ресурси тощо), які впливають на інноваційне середовище компаній із урахуванням інтересів стейкхолдерів. Продемонстровано відсутність єдиного підходу до інтерпретації змістовних характеристик стартапів в нормативних положеннях міжнародних організацій. Розглянуто потенціал стартапів для розвитку цифрових екосистем з позицій концепції глибинних технологій. Відзначено, що розвиток цифрових стартапів супроводжується ефектом заміни та підтримуючим ефектом. uk_UA
dc.description.abstract EN: The purpose of the study is to consider the potential of digital platforms as an environment for the formation of new types of relationships to promote the development of innovation and competitiveness of small and medium-sized enterprises in the EU. The main goal of digitalization, as defined in the normative documents of the European Commission, is to improve the use of the potential of information and communication technologies to promote innovation, support economic development and stimulate scientific and technological progress in general, and ultimately contribute to the formation of “smart”, sustainable and inclusive growth of the region’s economy A set of important measures is already being implemented and developed. Among them, the creation of a single digital market, which is considered as a primary goal of the European Commission strategy to ensure guaranteed access to online activities for citizens and businesses in a fair competitive environmen. Measures are being taken to reduce the cost of intercountry shipping of goods purchased online, the prices of which are 3-5 times higher than those for transactions carried out within individual countries. In order to enable the digital transformation of European industry and services, particular attention will be paid to the development of cross-sector, integrated digital platforms and large-scale pilot platforms for experimentation and cocreation with users. We define a digital platform as an organisation that offers digital services facilitating interactions between two or more different but interdependent groups of users (suppliers and individuals) via the Internet and that generate network effects. The following are characteristics of a systemically important digital platform: operating in a majority of EU countries; having significant influence on the internal market, namely the annual turnover of a group of companies; the ability to connect a large number of users with a large number of suppliers of goods (services), namely more than 45 million monthly active users located in the EU, or more than 10,000 commercial users located in the EU in the last financial year); having established economic power and stable income from intermediary services provided in the EU. In the presence of indirect network effects, the volume of demand for the platform's services will depend, among other things, on the price level and the economic model of the ecosystem. Also, when developing the EU draft law on digital markets, the European Commission, while formulating the characteristics of digital ecosystems (large digital platforms), noted the importance of having a plurality of digital services. The concept of a digital ecosystem should not include digital platforms with a single service. The digital nature of the ecosystem allows it to quickly introduce new functions and integrate data across multiple unrelated business lines and markets. These factors allow the ecosystem to avoid the traditional costs associated with rapid business expansion, both vertically (by using its services in new markets) and horizontally (by expanding the “range” of services). The digital platform uses information about the sales of suppliers on its platform to research the market and develop its own line of competing products. In this regard, the company can be accused of promoting its own products in this way. These features of the functioning of digital platforms determine the need to revise the criteria for compliance with the principles of competition. As a result of processing the user habits of citizens, the ecosystem issues a personalized offer. The consequence of this may be price discrimination, when some customers are offered more expensive goods than others, depending on their purchasing power. In this regard, it is proposed to oblige platforms to disclose the principles of such pricing. Disclosure requirements and pricing transparency are effective mechanisms for regulating the existing problem, since they increase consumer awareness, facilitate price comparison and prevent consumers from being misled. However, experts note that disclosure of pricing rules can weaken competition in the market and increase the overall price level. This measure can also lead to a lag in the development of recommendation services in the global market, a violation of commercial secrets, additional costs and a slowdown in the development of digital platforms.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури" uk_UA
dc.publisher Український державний університет науки і технологій
dc.subject міжнародні ринки товарів і послуг uk_UA
dc.subject цифрова платформа uk_UA
dc.subject цифрові послуги uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject МСП uk_UA
dc.subject ЄС uk_UA
dc.subject принципи конкуренції uk_UA
dc.subject конкурентна політика uk_UA
dc.subject ціноутворення uk_UA
dc.subject регулювання uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject фінансування uk_UA
dc.subject технології uk_UA
dc.subject стартап uk_UA
dc.subject digital transformation uk_UA
dc.subject digital development uk_UA
dc.subject digital economy uk_UA
dc.subject digital platform uk_UA
dc.subject digital services uk_UA
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject regulation uk_UA
dc.subject EU uk_UA
dc.subject competition principles uk_UA
dc.subject competition policy uk_UA
dc.subject pricing uk_UA
dc.title Цифрові платформи як середовище підвищення інноваційності та конкурентоспроможності малих і середніх підприємств у ЄС uk_UA
dc.title.alternative Digital platforms as a condition for increasing innovation and competitiveness of small and medium enterprises in the EU uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу