00 DSpace/Manakin Repository

Пандемії КОВІД-19 як період розвитку електронної торгівлі

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Заяць, Олена Іванівна
dc.contributor.author Zayats, Olena
dc.contributor.author Якоб, Євгеній Йосипович
dc.contributor.author Yakob, Evgen
dc.date.accessioned 2024-08-06T07:21:45Z
dc.date.available 2024-08-06T07:21:45Z
dc.date.issued 2024-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1594
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/192-2
dc.identifier.citation Заяць О. І. Пандемії КОВІД-19 як період розвитку електронної торгівлі / О. І. Заяць, Є. Й. Якоб // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 459-464 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13476
dc.description.abstract UK: У статті досліджується вплив пандемії КОВІД-19 на розвиток електронної торгівлі. Ідентифіковано, що спалах пандемії КОВІД-19 викликав непередбачені відхилення у глобальних ланцюжках створення вартості та привів до серйозного ураження виробництва та різних підсекторів послуг. Виявлено, що скорочення ВВП було спричинено комбінованим впливом шоків з боку пропозиції та попиту. Зазначено, що криза пов’язана з пандемією КОВІД-19 пришвидшила процес технологічних інновацій та інтеграції, що сприяло стратегічній трансформації світової економіки на основі цифровізації. Визначено, що прискорюючи процес цифровізації, пандемія КОВІД-19 стимулювала торгівлю товарами ІКТ, що перевершувало попередні обсяги перед пандемією. В результаті проведеного дослідження, зроблено висновок про те, що спалах епідемії КОВІД-19 спровокував масштабну реструктуризацію світової торгової системи та прискорив тенденцію до деглобалізації світової торгівлі. uk_UA
dc.description.abstract EN: This article investigates the influence of the COVID-19 pandemic on the evolution of e-commerce. The pandemic under-scored global digital disparities, resulting in substantial economic and social ramifications. It accelerated the adoption of digital technologies and complete digitization in industries and sectors where progress had been slower. This resulted in greater advancement, particularly in developed countries with established infrastructure. Simultaneously, the COVID-19 pandemic exposed inadequate digital infrastructure, the absence of online payment systems, and uneven distribution of human expertise, hindering trade in many developing countries, including most least developed countries. The article examines the evolution of e-commerce amid the COVID-19 pandemic. It highlights that the pandemic led to unexpected disruptions in global value chains, causing significant harm to manufacturing and various service subsectors. The reduction in GDP resulted from combined supply and demand shocks. The crisis accelerated technological innovation and integration, driving strategic transformation toward a digitally driven global economy. Research determined that the COVID-19 pandemic accelerated digitalization, boosting trade in ICT goods beyond pre-pandemic levels. The outbreak prompted a significant restructuring of the world trade system and expedited trends towards deglobalization. The pandemic has also highlighted the importance of increased investment in e-commerce tools, as the ability to benefit from the growth of the digital trade has varied widely due to differences in internet access and connectivity, digital skills and advanced postal infrastructure in different regions of the world. Although e-commerce mitigated pandemic COVID-19’s adverse effects on international trade, it widened the gap in digital service exports between the most and least developed countries. Post-pandemic, digital trade presents new opportunities for the global economy, especially for developing countries. Bridging the digital divide and fully capitalizing on these opportunities in least- developed countries demands innovative approaches, collaboration, and robust technical and financial partnerships
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject міжнародні економічні відносини uk_UA
dc.subject глобалізація uk_UA
dc.subject цифровізація uk_UA
dc.subject пропозиція uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject електронна торгівля uk_UA
dc.subject глобальні ланцюжки створення вартості uk_UA
dc.subject попит uk_UA
dc.subject конкуренція uk_UA
dc.subject globalization uk_UA
dc.subject international economic relations uk_UA
dc.subject demand uk_UA
dc.subject supply uk_UA
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject digitalization uk_UA
dc.subject competition uk_UA
dc.subject e-commerce uk_UA
dc.subject global value chains uk_UA
dc.title Пандемії КОВІД-19 як період розвитку електронної торгівлі uk_UA
dc.title.alternative COVID-19 pandemic: a period of e-commerce development uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу