DSpace Repository

Розвиток електронної комерції та її вплив на вітчизняне та міжнародне бізнес-середовище

Show simple item record

dc.contributor.author Баула, Олена Вікторівна
dc.contributor.author Baula, Olena
dc.contributor.author Лютак, Олена Миколаївна
dc.contributor.author Liutak, Olena
dc.contributor.author Федишин, В. І.
dc.contributor.author Fedyshyn, Vladyslav
dc.date.accessioned 2024-06-27T07:01:27Z
dc.date.available 2024-06-27T07:01:27Z
dc.date.issued 2024-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1567
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-47
dc.identifier.citation Баула О. В. Розвиток електронної комерції та її вплив на вітчизняне та міжнародне бізнес-середовище / О. В. Баула, О. М. Лютак, В. І. Федишин ‬// Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 285-289 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13267
dc.description.abstract UK: В епоху глобалізації та стрімкого розвитку інформаційних технологій електронна комерція стала невід'ємною частиною міжнародної економічної системи. В статті досліджено концептуальні основи електронної комерції через призму переваг та викликів у міжнародному бізнес-середовищі та вітчизняній практиці. В статті здійснено моніторинг чинників, що стимулюють розвиток електронної міжнародної торгівлі та розглянуто особливості діяльності учасники eCommerce в міжнародному бізнес-середовищі. Електронна комерція не лише має потенційні можливості для значного нарощення обсягів міжнародного бізнесу, але є й сприятливим середовищем для кіберзлочинності. В статті досліджено сектор електронної комерції в Україні, його обсяги (в тому числі прогнозні) та структура; а також окреслено перспективні тенденції розвитку вітчизняного та міжнародного ринку eCommerce. uk_UA
dc.description.abstract EN: In the era of globalization and rapid development of information technologies, electronic commerce has become an integral part of the international economic system. Its dynamic growth over the past decades has had a significant impact on world trade, investment, consumer behavior, and the overall structure of the global economy. The development of e-commerce is also accompanied by a number of problems in the international business environment (the need for legal regulation of the e-commerce sphere; personal data protection and cyber security; development of logistics and infrastructure; the impact of e-commerce on employment and the labor market; imperfect competition). The article examines the conceptual foundations of electronic commerce through the prism of advantages and challenges in the international business environment and domestic practice. The article examines the factors that stimulate the development of electronic international trade (global presence; round-the-clock work; a wide range; equal opportunities for all participants in the eCommerce market; access to financing), the peculiarities of the activities of eCommerce participants in the international business environment. The eCommerce market significantly affects international trade by changing its volume, structure, competitive environment, employment and consumer behavior. In addition, access to the world market for small and medium-sized enterprises becomes more accessible. ECommerce makes consumers more informed and demanding. E-commerce not only has the potential to significantly increase the volume of international business, but it is also a breeding ground for cybercrime. The article examines the e-commerce sector in Ukraine, its volumes (including forecasts) and structure; as well as outlined promising trends in the development of the domestic and international eCommerce market (increasing the volume of mobile commerce; development of social commerce – selling goods and services through social networks; personalization – the use of artificial intelligence to personalize offers for buyers; voice shopping – the use of voice assistants for making purchases; omnichannel experience – a combination of online and offline sales channels to create a seamless access for customers).
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject international trade uk_UA
dc.subject digital goods and services uk_UA
dc.subject e-commerce uk_UA
dc.subject international economy uk_UA
dc.subject цифрові товари та послуги uk_UA
dc.subject електронна комерція uk_UA
dc.subject міжнародна економіка uk_UA
dc.subject міжнародна торгівля uk_UA
dc.title Розвиток електронної комерції та її вплив на вітчизняне та міжнародне бізнес-середовище uk_UA
dc.title.alternative Development of electronic commerce and its impact on the domestic and international business environment uk_UA
dc.type Article


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account