DSpace Repository

Сучасні проблеми формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами

Show simple item record

dc.contributor.author Мальчик, Мар'яна Василівна
dc.contributor.author Malchyk, Mariana
dc.contributor.author Василів, В. В.
dc.contributor.author Vasyliv, Volodymyr
dc.date.accessioned 2024-06-11T11:22:31Z
dc.date.available 2024-06-11T11:22:31Z
dc.date.issued 2024-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1538
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-15
dc.identifier.citation Мальчик М. В. Сучасні проблеми формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами / М. В. Мальчик, В. В. Василів // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 81-86 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13144
dc.description.abstract UK: Формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами є процесом, що передбачає створення або коригування цінності, яка не просто повинна відрізнятися від тих, що пропонують конкуренти. Вона повинна бути значущою для споживачів і важко копіюватися. Враховуючи комплексний характер формування конкурентних переваг, він має охоплювати ряд підходів, дія яких має забезпечити процеси успішнішого проникнення на ринки, стійке функціонування та зростання на ринку. Ефективний формат окреслених процесів можливий лише за своєчасного розпізнання та розв'язання проблем, які здатні завадити їх реалізації. Відтак, стаття спрямована на ідентифікацію сучасних проблем формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами. Доведено, що динамічний характер формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами пов’язаний з рядом проблем, серед яких швидкий темп зміни технологій, зміни в попиті, зміни в конкурентному оточенні, зміни регуляторної та законодавчої бази; глобалізація. uk_UA
dc.description.abstract EN: The fact is demonstrated that the formation of competitive advantages by domestic industrial enterprises is a dynamic process, involving the creation or adjustment of unique value propositions that not only differ from those of competitors in the market but are also significant to consumers and difficult to replicate. Given the comprehensive nature of competitive advantage formation, it should encompass a range of strategies and approaches (such as product innovation, efficient production, process management enhancement, brand development, and others), the actions of which are intended to ensure successful market penetration, sustainable operation, and market growth. The proper format of the outlined process is achievable through timely recognition and resolution of issues that could hinder the viability and success of the manufacturing enterprise in the long term. Therefore, the article aims to identify contemporary challenges in competitive advantage formation by domestic industrial enterprises. Various research methods can be used to achieve this goal, including analysis of existing theories, empirical studies, case studies, surveys, and more. The research findings confirm that the dynamic nature of competitive advantage formation by domestic industrial enterprises is associated with several challenges, including rapid technological advancements, shifts in demand, changes in the competitive landscape, alterations in regulatory and legislative frameworks, and globalization. It is demonstrated that to address these challenges in the formation of competitive advantages, domestic industrial enterprises must continuously monitor market conditions, ensure flexibility, and have the ability to quickly respond to changes. The results of such research could serve as a basis for developing recommendations and strategies for enterprises aiming to enhance their competitiveness. Furthermore, the prospects for further research lie in the development of approaches to innovation management strategies, studying the impact of globalization on the competitive struggle of domestic enterprises, analyzing the relationship between technological changes and competitiveness, and examining market conditions.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject efficiency standards uk_UA
dc.subject market positioning uk_UA
dc.subject product enhancement uk_UA
dc.subject product quality uk_UA
dc.subject ecological cleanliness uk_UA
dc.subject стандартам ефективності uk_UA
dc.subject якість продукції uk_UA
dc.subject позиція на ринку uk_UA
dc.subject екологічна чистота uk_UA
dc.subject вдосконалення продукції uk_UA
dc.title Сучасні проблеми формування конкурентних переваг вітчизняними промисловими підприємствами uk_UA
dc.title.alternative Contemporary issues in forming competitive advantages by domestic industrial enterprises uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account