DSpace Repository

Менторство як інструмент розвитку професійних можливостей працівників підприємства

Show simple item record

dc.contributor.author Ліпич, Любов Григорівна
dc.contributor.author Lipych, Liubov
dc.contributor.author Кушнір, Мирослава Анатоліївна
dc.contributor.author Kushnіr, Myroslаvа
dc.date.accessioned 2024-06-11T08:36:38Z
dc.date.available 2024-06-11T08:36:38Z
dc.date.issued 2024-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1546
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-23
dc.identifier.citation Ліпич Л. Г. Менторство як інструмент розвитку професійних можливостей працівників підприємства / Л. Г. Ліпич, М. А. Кушнір // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 137-141 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13138
dc.description.abstract UK: Мета статті полягає в розкритті можливостей менторства тa особливостей моделей розвитку професійний можливостей працівників підприємства. Встановлено, що менторству притаманні такі основні функції: надання психосоціальної підтримки та пропонування кар’єрної або професійної підтримки. Доведено, що менторство є ефективним, коли наставники та підопічні довіряють один одному, діляться досягненнями та невдачами та щиро взаємодіють один з одним. Стабільність роботи, впевненість менті у собі й розуміння подальших кроків - критерій успішності програми наставництва. Окреслено особливості ідентифікації ефективності менторства з початком війни в Україні. Ідентифіковано ризики впровадження менторства та можливі перешкоди. Обґрунтовано, що до основних моделей поведінки менті та наставників, які приносять ефект відносять: індивідуальне менторство (один на один), групове менторство, взаємне менторство, менторство онлайн; реверсне менторство, менторство на основі компетенцій. uk_UA
dc.description.abstract EN: The aim of the article is to unveil the potential of mentorship and the specifics of models for developing the professional capabilities of enterprise employees. Mentorship is a method of leveraging the potential of experienced employees who have accumulated a wealth of knowledge and experience, embodying values and attitudes crucial for the enterprise. It has been established that mentorship inherently includes the following primary functions: providing psychosocial support and offering career or professional support, which encompasses tasks related to developing the enterprise's potential. It is proven that mentorship is effective when mentors and mentees trust each other, share their achievements and failures, and interact sincerely. Stability in work, the mentee's self-confidence, and understanding of future steps are criteria for the success of a mentorship program. The article outlines the features of identifying the effectiveness of mentorship with the onset of the war in Ukraine. A significant portion of current mentorship focuses on stabilizing the enterprise's operations and providing psychological support to employees. Effectiveness is determined by the mentee's ability to move forward. The risks associated with implementing mentorship include the possibility of deteriorating interpersonal relationships due to feelings of unfairness among mentees; creating a sense of threat in the mentor, who fears that the mentor-mentee relationship undermines their authority; and the potential for perpetuating unacceptable elements of the enterprise's organizational culture. Possible obstacles to implementing mentorship in an enterprise may include a mentor's unwillingness to share knowledge; generational misunderstandings; low awareness of the mentorship concept; and an inability to transfer knowledge effectively. It is substantiated that the main models of behavior for mentees and mentors that yield results include individual mentorship (one-on-one), group mentorship, reciprocal mentorship, online mentorship, reverse mentorship, and competency-based mentorship. The article presents the advantages, disadvantages, and potential uses of each model. Each of these models can be adapted to the specific needs of the enterprise or individual mentees. The choice of mentorship model depends on the goals, resources, and context of the interaction.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject моделі поведінки менторів uk_UA
dc.subject критерій успішності менторства uk_UA
dc.subject завдання менторства uk_UA
dc.subject мета менторства, uk_UA
dc.subject функції наставницьких відносин uk_UA
dc.subject ефективність менторства uk_UA
dc.subject models of mentors' behavior uk_UA
dc.subject success criterion of mentoring uk_UA
dc.subject effectiveness of mentoring uk_UA
dc.subject goal of mentoring, tasks of mentoring uk_UA
dc.subject unctions of mentoring relationships uk_UA
dc.title Менторство як інструмент розвитку професійних можливостей працівників підприємства uk_UA
dc.title.alternative Mentoring as a tool for developing professional opportunities for company employees uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account