00 DSpace/Manakin Repository

Економіко-статистичне моделювання в аналітиці і прогнозуванні бюджету маркетингових комунікацій: методичний аспект

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Бахчиванжи, Людмила Анатоліївна
dc.contributor.author Bakhchyvanzhy, Liudmila
dc.contributor.author Євтушок, Ольга Василівна
dc.contributor.author Yevtushok, Olga
dc.contributor.author Вітюк, Антоніна Вікторівна
dc.contributor.author Vityuk, Antonina
dc.date.accessioned 2024-06-03T08:46:47Z
dc.date.available 2024-06-03T08:46:47Z
dc.date.issued 2024-04
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1540
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/191-17
dc.identifier.citation Бахчиванжи Л. А. Економіко-статистичне моделювання в аналітиці і прогнозуванні бюджету маркетингових комунікацій: методичний аспект / Л. А. Бахчиванжи, О. В. Євтушок, А. В. Вітюк // Економічний простір. – 2024. - № 191. - С. 92-96 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/13074
dc.description.abstract UK: Вирішення проблеми інформаційно-аналітичного забезпечення прогнозування у маркетингу в значній мірі залежить від якісного процесу формування статистичного банку моделей у складі маркетингової інформаційної системи. У статті обгрутовано практичний аспект та алгоритм побудови економіко-статистичної моделі, відомої у практиці комунікаційної діяльності як моделі Вайнберга, що дозволяє здійснювати прогнозування бюджету маркетингових комунікацій підприємства на основі інформації про частку ринку підприємства, питомої ваги витрат на комунікаційні звернення у загальній сумі витрат та співвідношення даного індикатора з відповідним показником конкурента - лідера за часткою ринку. На основі окресленого методичного підходу з використанням формалізованого методу і регресійного аналізу, доступною є побудова моделі, що дозволить отримувати обґрунтовані показники для маркетингового прогнозування бюджету комунікаційних звернень. uk_UA
dc.description.abstract EN: In the conditions of global challenges, the problem of justified management decision-making, information and analytical support for forecasting marketing results is becoming increasingly relevant for enterprises operating in the conditions of a market economy. The purpose of the article is the methodical justification of building a model that allows forecasting the costs of marketing communication appeals of an enterprise to achieve the desired market share based on data on the market share of the totality of enterprises in the industry, activity costs and the specific weight of the costs of communication appeals in the total amount of expenses. According to the well-known Weinberg model in the theory of marketing analysis and forecasting, as a factor characteristic that should determine the size of the marketing communications budget, an indicator reflecting the ratio of the share of marketing communications costs in the total amount of costs of the investigated company and the company of the competitor, which is the leader in terms of market share, was chosen. The company's share on the market was chosen as an effective indicator. The presented model building and forecasting algorithm was developed on the basis of the application of a formalized method and regression analysis, which made it possible to analytically describe the statistical correlation dependence between the variation of the resulting and factor characteristics and to evaluate the adequacy of the obtained linear pair model on the basis of variance analysis. Regression analysis was carried out using the available toolkit of the Excel spreadsheet analysis package. The approach to building the Weinberg model substantiated in the article can be easily implemented in practice to analyze the results of the company's marketing activities and develop and forecast the marketing communications budget to achieve the desired market share. The practical significance of using the proposed model in practice is to ensure an increase in the efficiency of costs directed to communication activities in marketing in order to achieve the desired marketing results and strengthen the company's position on the market.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject економіко-статистичне моделювання uk_UA
dc.subject маркетингові комунікації uk_UA
dc.subject статистичний банк моделей uk_UA
dc.subject регресійний аналіз uk_UA
dc.subject модель Вайнберга uk_UA
dc.subject прогнозування uk_UA
dc.subject marketing communications uk_UA
dc.subject regression analysis uk_UA
dc.subject economic and statistical modeling uk_UA
dc.subject statistical model bank uk_UA
dc.subject forecasting uk_UA
dc.subject Weinberg model uk_UA
dc.title Економіко-статистичне моделювання в аналітиці і прогнозуванні бюджету маркетингових комунікацій: методичний аспект uk_UA
dc.title.alternative Economic and statistical modeling in the analysis and forecasting of the marketing communications budget: a methodological aspect uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу