00 DSpace/Manakin Repository

Особливості формування антикризового менеджменту туристичних підприємств України

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Антонюк, Катерина Геннадіївна
dc.contributor.author Antoniuk, Kateryna
dc.date.accessioned 2024-05-06T09:17:23Z
dc.date.available 2024-05-06T09:17:23Z
dc.date.issued 2024-03
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/42_2024/10.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.42-8
dc.identifier.citation Антонюк К. Г. Особливості формування антикризового менеджменту туристичних підприємств України / К. Г. Антонюк // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2024. – № 1(42) – С. 54-60 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12801
dc.description.abstract UK: Стаття присвячена аналізу та характеристиці особливостей формування антикризового менеджменту туристичних підприємств України, шляхом дослідження динаміки кількості одиниць функціонування туристичних агентств та туристичних операторів. На основі аналізу цієї динаміки сформовано негативні чинники впливу, а також фактори кризових явищ, які на них впливають та згруповано їх за видами. Виявлені фактори потребують антикризового управління та побудови антикризової стратегії. Таким чином, становлено цикли антикризового управління та виявлено їх взаємозв’язок, завдяки чому сформовано поетапність формування антикризового менеджменту туристичних підприємств, який полягає сформованому алгоритмі конкретних дій, що покликані на розробку антикризового управління та керування непередбачуваними факторами негативної дії. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article is devoted to the analysis and characteristics of the features of the formation of anti-crisis management of tourist enterprises of Ukraine, by studying the dynamics of the number of operating units of travel agencies and travel operators. On the basis of the analysis of these dynamics, negative factors of influence were formed, as well as factors of crisis phenomena, which affect them, and they were grouped by types. It has been established that the factors that form the investment attractiveness of a tourist enterprise at low indicators and at critical values have a negative impact, and with a combination of previously identified factors of crisis phenomena, they also turn into crisis factors of influence and provoke crisis situations, as they can be their source. The identified factors require anti-crisis management and the construction of an anti-crisis strategy. Thus, the cycles of anti-crisis management are established: pre-crisis management of a tourist enterprise, management of an enterprise in crisis conditions, management of an enterprise in conditions of exit from a crisis state. Their interrelationship was revealed, thanks to which the phasing of the formation of anti-crisis management of tourist enterprises was determined, which consists in the implementation of the following sequential actions: the occurrence of crisis situations in the internal or external environment of the tourist enterprise, identification of the source of the crisis, its assessment and analysis regarding the controllability of the impact on the tourist enterprise, assessment with the help of PEST analysis of the most significant factors affecting the tourist enterprise and the intensity of their negative effect, development of a plan to eliminate the negative effect of factors, transformation and adaptation to the conditions of the tourist market and existing challenges, building a strategy of adaptation to the crisis and anti-crisis management of the exit of the tourist enterprise from a crisis state, control over the process of implementing anti-crisis management of the tourist enterprise, as well as the formation of measures to prevent similar crisis situations in the future.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject антикризовий менеджмент uk_UA
dc.subject управління середовищем uk_UA
dc.subject туристичні підприємства uk_UA
dc.subject фактори впливу uk_UA
dc.subject кризові явища uk_UA
dc.subject anti-crisis management uk_UA
dc.subject crisis phenomena uk_UA
dc.subject environmental management uk_UA
dc.subject influencing factors uk_UA
dc.subject tourist enterprises uk_UA
dc.title Особливості формування антикризового менеджменту туристичних підприємств України uk_UA
dc.title.alternative Features of the formation of anti-crisis management of tourist enterprises of Ukraine uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу