DSpace Repository

Конкуренція та співробітництво: нові реалії

Show simple item record

dc.contributor.author Щербакова, Таміла Анатоліївна
dc.contributor.author Shcherbakova, Tamila
dc.contributor.author Аврамич, Я. В.
dc.contributor.author Avramych, Yana
dc.date.accessioned 2024-05-02T09:49:17Z
dc.date.available 2024-05-02T09:49:17Z
dc.date.issued 2024-02
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1503
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-54
dc.identifier.citation Щербакова Т. А. Конкуренція та співробітництво: нові реалії / Т. А. Щербакова, Я. В. Аврамич // Економічний простір. – 2024. - № 190. - С. 300-303 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12759
dc.description.abstract UK: В статті досліджено новий етап розвитку конкурентних відносин, коли поєднується конкуренція та співробітництво. Наведено визначення коопетиції, теоретичні засади; надано характеристики коопетиції як явища новітньої варіації конкурентних відносин на ринку, досліджено основні мотиви та форми конкурентного співробітництва. Приведено приклади, що демонструють дієвість та ефективність застосування концепції коопетиції між компаніями. Проаналізовано вірогідність появи певних бар’єрів між компаніями, переваги від співпраці. Обґрунтовано висновок, що концепція коопетиції сприяє створенню нових технологій виробництва, появі нових продуктів, вигода від співпраці сприяє вирішенню економічних та соціальних проблем. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article is aimed at research and actualization of co-opetition as a combination of cooperation and competition. The aggravation of competition in modern conditions of market relations encourages companies to look for new opportunities to maintain their positions in the market. There is a transition from traditional methods of competition, when the benchmarks were price, quality, to more innovative. And this is a struggle for intellectual leadership, the efficiency of the production process, the company's ability to grow and make a profit, to predict the future. In such circumstances, modern competitive relations require rethinking, developing a new strategy that would combine competition and cooperation. Combining these conflicting concepts, companies recognize that they can achieve mutual benefits by working on certain aspects of their business and still remain competitors. This is the paradox of co-opetition, which requires careful research. To scientifically substantiate the results of the study of the development of competitive relations, namely, the system of general scientific and special research methods was used. In particular: methods of classification and typology - to determine the forms of competitive cooperation; method of generalization - to identify categories of competition, cooperation; method of abstraction, abstract-logical methods - to establish the components (elements and levers) of the development of cooperativeness. The definition of co-opetition, theoretical principles; characteristics of co-opetition as a phenomenon of the newest variation of competitive relations in the market are provided, the main motives and forms of competitive cooperation are investigated. Examples demonstrating the effectiveness and efficiency of the application of the concept between companies are given. The probability of the emergence of certain barriers between companies, the benefits of cooperation. The conclusion is substantiated that the concept of co-operation contributes to the creation of new production technologies, the emergence of new products, the benefits of cooperation contribute to the solution of economic and social problems.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject коопетиція uk_UA
dc.subject конкурентні відносини uk_UA
dc.subject інновації uk_UA
dc.subject компанії uk_UA
dc.subject конкуренція uk_UA
dc.subject співробітництво uk_UA
dc.subject co-opetition uk_UA
dc.subject competitive relations uk_UA
dc.subject competition uk_UA
dc.subject cooperation uk_UA
dc.subject companies uk_UA
dc.subject innovations uk_UA
dc.title Конкуренція та співробітництво: нові реалії uk_UA
dc.title.alternative Competition and cooperation: new realities uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account