00 DSpace/Manakin Repository

Теоретичні основи формування системи управління якістю на підприємстві

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Баєва, Ольга Іванівна
dc.contributor.author Baeva, Olga
dc.date.accessioned 2024-04-16T10:11:45Z
dc.date.available 2024-04-16T10:11:45Z
dc.date.issued 2024-02
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1475
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-25
dc.identifier.citation Баєва О. І. Теоретичні основи формування системи управління якістю на підприємстві / О. І. Баєва // Економічний простір. – 2024. - № 190. - С. 132-135 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12614
dc.description.abstract UK: Створення ефективної системи управління якістю є важливим, тому що призводить до ефективного й успішного існування підприємств в умовах конкурентної боротьби. У статті розглянуто науково-теоретичні аспекти системи управління якістю на підприємстві. Визначено необхідність постійного підвищення якості продукції та формування систем управління якістю на підприємствах. Досліджено сутність поняття «якість». Аналіз показав, що єдиного визначення сутності якості не існує. В різних джерелах наводиться різне формулювання категорії «якість». Зазначено позитивний вплив на роботу підприємства завдяки створенню системи управління якістю. Розглянуто принципи менеджменту на яких базується системне управління якістю та етапи створення системи якості. Охарактеризовано систему стандартів ISO серії 9000, національні стандарти. Акцентовано увагу на використанні інтегрованих систем управління якістю. uk_UA
dc.description.abstract EN: Creating an effective quality management system is important because it leads to the efficient and successful operation of enterprises in competitive environments. The purpose of the article is to analyze and substantiate the theoretical foundations for forming a quality management system in an enterprise. The research process utilized methods of a systemic approach to clarify the economic essence of the concept of "quality"; historical-economic analysis to examine the stages of quality system formation; methods of information processing; and monographic study when exploring issues related to the implementation of management systems at enterprises. The article discusses the scientific-theoretical aspects of quality management systems in enterprises. The necessity of continually improving product quality and forming quality management systems in enterprises has been identified. The theoretical basis of the concept of "quality" was investigated. The evolution of perspectives on the concept of quality was examined. The analysis revealed that there is no single definition of the essence of quality. Different sources provide different formulations of the "quality" category. The positive impact on enterprise operations due to the implementation of quality management systems was noted. The principles of management on which systemic quality management is based and the stages of quality system formation were discussed. The ISO 9000 series standards system, national standards, and the emphasis on the use of integrated quality management systems were characterized. It was concluded that the implementation of quality management systems in enterprises positively affects their activities, providing advantages, primarily in improving managerial and production decision-making, helping to create a management tool for the enterprise that enhances its competitiveness and ensures continuous development. According to the requirements of international ISO 9000 series standards, the effectiveness of activity in the quality system is assessed by the ability of the enterprise to prevent possible non-conformities.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject ISO 9000 series standards uk_UA
dc.subject quality uk_UA
dc.subject enterprise uk_UA
dc.subject principles of quality management uk_UA
dc.subject quality control uk_UA
dc.subject quality management uk_UA
dc.subject quality management system uk_UA
dc.subject система стандартів ISO серії 9000 uk_UA
dc.subject принципи менеджменту якості uk_UA
dc.subject управління якістю uk_UA
dc.subject система управління якості uk_UA
dc.subject підприємство uk_UA
dc.subject якість uk_UA
dc.subject контроль якості uk_UA
dc.title Теоретичні основи формування системи управління якістю на підприємстві uk_UA
dc.title.alternative Theoretical foundations of quality management system formation in an enterprise uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу