00 DSpace/Manakin Repository

Організаційно-економічні аспекти побудови механізму управління витратами на підприємствах

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Повещенко, Максим Едуардович
dc.contributor.author Poveshchenko, Maksym
dc.date.accessioned 2024-03-06T12:06:57Z
dc.date.available 2024-03-06T12:06:57Z
dc.date.issued 2024-01
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1438
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-63
dc.identifier.citation Повещенко М. Е. Організаційно-економічні аспекти побудови механізму управління витратами на підприємствах / М. Е. Повещенко // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 360-364 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12207
dc.description.abstract UK: В статті розглянуто організаційно-економічні аспекти побудови механізму управління витратами, який починається із стратегії управління витратами на підприємстві. Стратегія починається із складу та структури витрат за операціями та за функціональними підрозділами, потім визначаються носії витрат та методика розподілу витрат, їх обліку, аналізу за підрозділами, видами діяльності та видами продукції (послуг). Наступний крок це вибір методу калькулювання собівартості та організація системи обліку, який враховує: інформаційне забезпечення, технічне забезпечення, навчання персоналу, розмежування прав та відповідальності, взаємодія підрозділів. Закріплення відповідальності: вид витрат, обсяг, вид та розмір відповідальності, мотивація. Потім здійснюємо аналіз витрат і за результатами залишаємо без змін в системі управління витратами або здійснюємо заходи щодо зниження витрат. Після заходів проводиться оцінку результату. Вимірювання та аналіз витрат є першим етапом системи управління витратами. Це цілісна аналітична процедура, що включає сукупність взаємозалежних етапів та є основним елементом механізму управління витратами. Також в статті охарактеризовано два основні підходи до аналізу та подальшого прийняття управлінських рішень щодо оптимізації витрат: аналіз структури витрат та зниження критичних видів витрат і аналіз порівняльних показників. uk_UA
dc.description.abstract EN: With the development of digitalization in Ukraine, which has led to an increase in opportunities for foreign economic acti-vity, interest in cost management as one of the factors of competitiveness of products and services has increased significantly. Cost management in competitive business conditions is one of the main components of managing the activities of enterprises, which allows to achieve effective functioning and has the ability to influence the vital activities of the enterprise. That is, costs are the main limiter of profit and, at the same time, the main factor of efficiency, the level of which is affected by the volume of supply and management decisions of the management of the enterprise in the economic system. In these languages, it is impossible to do without cost management and planning of their value for the future. The article examines the organizational and economic aspects of the household cost management mechanism, which begins with the cost management strategy at the enterprise. The strategy begins with the composition and structure of costs by operations and by functional divisions, then the carriers of costs and the method of distribution of costs, their accounting, analysis by divisions, types of activities and types of products (services) are determined. The next step is the selection of the cost calculation method and the organization of the ac-counting system, which takes into account: information support, technical support, personnel training, separation of rights and responsibilities, interaction of departments. Consolidation of responsibility: type of expenses, volume, type and size of respon-sibility, motivation. Then we conduct a cost analysis and, based on the results, leave the cost management system unchanged or take measures to reduce costs. After the measures, the result is evaluated. Cost measurement and analysis is the first step in a cost management system. This is a holistic analytical procedure that includes a set of interdependent stages and is the main element of the cost management mechanism. Also, the article describes two main approaches to the analysis and subsequent management decisions regarding cost optimization: analysis of the cost structure and reduction of critical types of costs and analysis of comparative indicators.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject mechanism uk_UA
dc.subject cost optimization uk_UA
dc.subject strategy uk_UA
dc.subject organizational and economic aspects uk_UA
dc.subject cost management uk_UA
dc.subject стратегія uk_UA
dc.subject оптимізація витрат uk_UA
dc.subject організаційно-економічні аспекти uk_UA
dc.subject механізм uk_UA
dc.subject управління витратами uk_UA
dc.title Організаційно-економічні аспекти побудови механізму управління витратами на підприємствах uk_UA
dc.title.alternative Organizational and economic aspects of building a cost management mechanism at enterprises uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу