DSpace Repository

Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи

Show simple item record

dc.contributor.author Бабух, Ілона Борисівна
dc.contributor.author Babukh, Ilona
dc.date.accessioned 2024-03-05T12:31:33Z
dc.date.available 2024-03-05T12:31:33Z
dc.date.issued 2024-01
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1432
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-57
dc.identifier.citation Бабух І. Б. Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи / І. Б. Бабух // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 328-332 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12201
dc.description.abstract UK: Необхідність пошуку нових теоретичних підходів до ціноутворення, як ключової сфери комплексу маркетингу підприємства зумовлює тематику даної статті. Її центральна ідея – формування ціни, орієнтованої на маркетинг. У розвиток даної ідеї наголошується, що в теорії ціноутворення, як складової маркетингу необхідно враховувати та застосовувати так званий синтетичний підхід, який базується на тому, що у формуванні ціни повинні приймати участь усі складові комплексу маркетингу, навіть фірмовий стиль з усіма його елементами. Підприємства при формуванні цін усе більше керуються даними маркетингового аналізу, на основі яких необхідно здійснювати вибір методу ціноутворення, базуючись першочергово на методах прогнозування споживчої поведінки, керованих ринкових тестах та моделюванні купівель. uk_UA
dc.description.abstract EN: The topic of the study is the exploration of known and the search for new theoretical approaches to enhance pricing within the marketing activities system, considering constant fluctuations in market conditions. The article conducts a theoretical analysis of price as a category in the market economy, the impact of pricing on the financial condition, and the market position of a business. The central idea revolves around the creation of a marketing-oriented price. Therefore, the theory of pricing, as a crucial component of marketing, should incorporate a synthetic approach, recognizing that all elements of the marketing complex, including corporate identity, should contribute to price formation. Prices convey diverse information to consumers, making pricing strategy a significant factor in competitiveness. The pricing policy is influenced by both internal and external factors, outlined in detail by marketing analysis. Marketing activities in the field of pricing should be focused on the individualization of demand within the framework of marketing interaction, the creation of stable ties with consumers, while the price is influenced by factors of all components of the marketing complex of enterprises. Businesses increasingly adopt marketing principles in setting prices, making price a fundamental tool in a marketer's inventory. In the marketing analysis of the pricing process strategic pricing policies are identified to achieve the enterprise's defining goals such as profit, market position, leadership, and customer satisfaction. Marketing analysis prompts adjustments to the company's pricing strategies in response to new market situations and considering the stage of the product life cycle. Marketers, having examined macro and microeconomic factors, employ marketing analysis to select a pricing method – a complex task requiring thorough scientific justification. Economic modelling and forecasting of consumer behaviour, along with controlled market tests and purchase simulations, are crucial methods in this decision-making process. Pricing in marketing is a creative process, further underscored by the dynamic business environment.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject маркетингове ціноутворення uk_UA
dc.subject методи ціноутворення uk_UA
dc.subject чинники ціноутворення uk_UA
dc.subject синтетичний підхід у теорії ціноутворення uk_UA
dc.subject маркетинговий аналіз uk_UA
dc.subject комплекс маркетингу uk_UA
dc.subject ринкова кон’юнктура uk_UA
dc.subject переваги споживача uk_UA
dc.subject маркетинговий підхід у ціноутворенні uk_UA
dc.subject marketing pricing uk_UA
dc.subject pricing factors uk_UA
dc.subject pricing methods uk_UA
dc.subject marketing mix uk_UA
dc.subject consumer preferences uk_UA
dc.subject synthetic approach in pricing theory uk_UA
dc.subject market conditions uk_UA
dc.subject marketing analysis uk_UA
dc.subject marketing approach in pricing uk_UA
dc.title Ціноутворення в системі маркетингового аналізу: теоретичні підходи uk_UA
dc.title.alternative Pricing in the marketing analysis system: theoretical approaches uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account